Jag har ätstörningar
Jag har ätstörningar... Eller det tror jag? Jag vill bli smalare om midjan & smalare & smalare. Många skulle säga att jag är "normal". Jag vill inte äta & har ingen matlust ändå blir jag hungrig. Min mage kurrar & gör ont men när jag ens tänker på mat känns det som om jag ska spy. Ibland spyr jag också, inte med flit. Eller kanske några gånger.. Men jag har börjat skära mig nu. Att skära mig hjälper. Då fokuserar jag på smärtan på handen & låren istället för den i magen... Har inte ätit på 3 dagar. Bara dryckit vatten. Har inte ättit något ordentligt på 5 dagar. Bara lite bröd & flingor någon gång.
Jag vill ha hjälp men vill ej att mina föräldrar ska veta. Jag tänker aldrig söka till er. för jag vet att dehär är allvarligt och jag vet att ni kommer berätta till mina föräldrar. Kanske är det därför många andra också tvekar? Jag vet inte
Olivia

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, många ungdomar vill inte att deras föräldrar ska känna till deras problem. Det finns alla möjliga skäl till det. Varför vill inte du det nu när du mår så dåligt och verkligen behöver hjälp?
Det är bra att du skriver, förstår att det är allvarligt och att du vill ha hjälp.
Men hur ska du få den hjälp du så väl behöver?
Om du inte kan börja äta normalt alldeles på egen hand så måste du överväga att berätta för dina föräldrar. Vår erfarenhet är att det är bra att föräldrar känner till och kan hjälpa till och stötta. Det är bra att de förstår hur svårt det kan vara att börja äta normalt igen och att de i sin tur får hjälp att hjälpa dig på ett bra och icke anklagande sätt.
Jag tror du skulle kunna få hjälp att gå vidare genom att chatta anonymt på Tjejzonen. De har en chatt där du ska ställa frågor och diskutera ätstörningar.
Lycka till och tack för ditt brev!