Ni tycker säkert jag är löjlig
Hej BUP. Detta kanske igentligen inte är ett så stort problem? Men iallafall, jag har som tre stycken utav mig, 1:a jag är den som dom flesta alltid ser, den glada, men väldigt blyga tjejen som inte skulle vilja skada någon eller något alls. Den som jag själv kallar "Princess" (det är ganska löjligt jag vet men det är jobbigt att tänka 1:a jag 2:a jag och 3:a jag så jag har som "namn" till dom.) Sedan är det 2:a jag, den som bara tänker på att mörda människor och skratta åt doms otur, den här jag har inte tagit över mig än, men den har kommit så långt att den kan komma med kommentarer offentligt som ex. "Jag hatar människor" eller "Jag önskar jag kunde skjuta den där personen, ingen skulle misstänka mig ändå" och så tar hon ofta över mina tankar, henne kallar jag oftast "Master" (eller "Mistress" men hon är mer som en "han" tycker hon). 3:e jag är den lite mer själviska jag som inte skulle säga nej till att skrika rakt ut till människor om vad dom ska göra och vad dom gör fel, "Princess" trodde "Queen" (3:e jag) var bara elak, då hon, när "Princess" var ledsen, sa att "Princess" skulle göra illa sig själv, hon har även sagt att jag ("Princess") skulle ta livet av mig, som jag faktiskt förut försökt minst 6gånger med, men som tur är har jag lyckats stoppa det. Men förstod sedan varför "Queen" sagt detta till mig, hon ville inte se mig lida mer, men nu så har hon slutat, och även fast hon är riktigt självisk ibland så är allt hon vill att "Princess" ska vara glad. Så både jag ("Princess") och "Queen" kämpar och slåss mot att försöka få "Master" att försvinna innan hon kommer ta över mig, och det är mitt största problem nu, jag vet inte hur jag ska kunna besegra henne! Ni tycker säkert att jag är löjlig, och bara svamlar? Men jag vill verkligen inte att hon ska ta över mig och göra dumma saker, jag (Princess) och Queen börjar bli svaga nu, det känns som om vi går i tusen bitar, vi behöver hjälp, men vi vet inte vart vi ska gå och/eller fråga, människor kommer bara tycka jag/vi är knäppa.
Ma-chan

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker du beskriver olika sidor och krafter som finns inom dej och en kamp som pågår som du är rädd att förlora. Eftersom du skriver att du flera gånger tidigare försökt att ta ditt liv så blir jag förstås allvarligt oroad.
Du skriver också själv att du behöver hjälp, men att du inte vet vart du ska gå för att du tror andra ska tycka att du är knäpp. Men då är BUP ett jättebra ställe att söka hjälp på, för vi träffar varje dag ungdomar som tänker att dom är knäppa. Men fast vi också träffar ungdomar som har allvarliga psykiska problem, varken tycker vi att dom är "knäppa" eller kallar dom "knäppa". Vi tycker att alla som brottas med svårigheter som gör att man tänker på att ta livet av sig har rätt att få hjälp.
Så ta kontakt med en BUP-mottagning så kan du få stöd och hjälp att inte gå i tusen bitar!
Lycka till!