Känner mig inte trygg i mitt hem
Hej. Jag är 16 år gammal. Jag bor med mina föräldrar och två syskon. Sedan ungefär 2 år har jag inte känt mig trygg i mitt hem. Pga min pappa. Han har gjort saker en pappa inte ska göra mot sitt barn. När det hände första gången visste jag inte vad jag skulle göra. Jag bara satt och grät på mitt rum. Det första jag tänkte på var att anmäla men det visste jag inte om man kunde göra, då det inte var en våldtäkt. Jag var 14 då. Han pratade med mig och sa förlåt. Jag sa inget och bara grät. Fattade inte hur han kunde göra så. Ingen i familjen vet om det. Ville berätta för mamma men jag kunde bara inte. Jag pratade inte med honom på några dagar efter det, försökte ignorera honom. Men då blev han arg, som om jag inte hade rätten till att vara sur på honom. Tiden gick och det hände inget.
Han har den inställningen att det är en tjejs fel om hon blir våldtagen. Han tycker att man inte ska klä sig på ett visst sätt osv. Jag har som sagt två syskon. Båda killar, två år yngre än mig. Han lär dem att en kvinna är mindre värd och att man inte borde respektera dem som klär sig på ett visst sätt. Jag är rädd ifall dem skulle tro på honom och behandla sina döttrar, tjejer överlag, på samma sätt som han behandlar mig.
Det hände inget men när vi bråkade så brukade han hota med sexuella övergrepp ifall jag inte gjorde som han sa. Även ifall det bara var att plocka ur diskmaskinen. Han sa inget sånt när resten av familjen var hemma. Bara när vi två var ensamma. Därför är jag rädd varje gång mamma och syskonen lämnar hemmet. Jag vet inte vad han kan göra. Han är kapabel till allt. Han är väldigt aggressiv.
Sedan allt detta har min ångest blivit allt värre. Jag har även haft självmordstankar och mått psykiskt dåligt. Klandrat mig själv för det som hänt även fast jag vet att det inte är mitt fel.
Det hände två gånger, andra gången så försökte han röra mig igen, på ett obehagligt sätt. För att han ville bevisa hur hemsk jag var. Och att det var lika hemskt som just sexuella övergrepp. Han vet alltså att det är fel men gör det ändå.
Vi hamnade i ett bråk idag. Han sa att han inte tycker att jag respekterar honom. Jag vet det, men jag kan inte göra det efter det han gjorde och allt han säger. Han frågade hur jag skulle känna om han utförde sexuella övergrepp på mig och att det var lika hemskt som att jag inte respekterar honom, det är som att han vet att det är fel att göra så men ändå så är han beredd att göra det. Sedan pratade han om hur han inte tycker om hur jag klär mig och att det kommer vara anledningen till att jag blir våldtagen någon dag. Han sa även att eftersom han inte betyder något för mig så betyder inte jag något för honom, och att jag inte ska vara förvånad ifall han utför sexuella övergrepp.
Jag kan inte leva såhär mer. Med honom. Jag vill bara flytta hemifrån.
Jag vet inte ens hur eller om ni kan hjälpa på något sätt men jag visste inte vart jag annars skulle vända mig. Det finns ingen annan som vet om det här och jag känner mig inte redo att berätta för varken mamma eller mina bästavänner.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss!
Det din pappa gjort är helt oacceptabelt och dessutom straffbart. Du har ingen skuld i detta oavsett hur du klär dig eller om du plockar ur diskmaskinen eller inte. Skulden är din pappas och det här ska du absolut inte behöva acceptera.
Det är inte konstigt utan helt naturligt att du inte respekterar honom efter detta. Och din tanke på att anmäla honom var helt rimlig.
Du måste berätta om detta för någon snarast! Den du talar med kommer att tro dig. Om du inte kan berätta för din mamma kan du kanske börja med att tala med någon annan.
Du kan också ringa eller chatta anonymt med BRIS.
Eller tala med någon vuxen som du litar på i skolan.
Den som hör dig berätta detta när du inte är anonym, bör göra en anmälan till socialtjänsten som kommer att bedöma vad som behöver göras för att du ska kunna vara trygg.
Du kan också själv ringa till BUP eller socialtjänsten.Du kan läsa om socialtjänsten här kollpåsoc.
Stå på dig. Tala med någon nu!