Behöver väldigt mycket hjälp
Hej, jag behöver väldigt mycket hjälp. Jag mår väldigt dåligt just nu, jag vill bara ge upp. Jag har under ett halvår försökt ta självmord och försökt skada mig själv men inget fungerar. Jag vill inte gå i skolan,jag skolkar jätte mycket och kommer troligtvis få gå om sjuan. Alla hatar mig. Min enda vän lämnade mig och nu litar jag inte på någon. Vad är det för fel på mig? Hjälp mig eller inte ni bestämmer, ingen skulle ändå märka om jag var borta, ingen bryr sig om mig.

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du på flera sätt  har det besvärligt nu. Du är hemma mycket från skolan och har i alla fall för nu tappat kontakten med din kompis. Hör det ihop kanske? Att du tappat kontakten med din kompis för att ni inte träffas i skolan?
När man är hemma från skolan mycket kommer man ifrån sina vanliga rutiner och sitt vanliga sammanhang. Det är då lätt att känna sig vid sidan av livet där alla andra finns och lätt att må mycket dåligt.
Så det första jag undrar är varför du inte går till skolan och ifall du får någon hjälp av skolan att ta dig tillbaka och att vara kvar där. Skolan ska kunna hjälpa till med det så länge du har skolplikt. Jag tror att du skulle kunna må bättre då.
Har du talat med någon om hur du känner dig, som t ex skolkuratorn? Det skulle också kunna vara en hjälp. När man inte talar med någon om hur man känner sig kan känslorna lätt växa inom en och bli ännu större och svårare än det behöver vara. Du skriver att alla hatar dig. Det känns så - men är det verkligen så?
Hur mycket har du kunnat  tala med dina föräldrar om hur du känner dig? Försök och se hur de kan stödja dig!
Lycka till!