Har planerat ta självmord
Hej!
jag känner mig fast, iakttagen av någon, någon som inte existerar. Jsg har känt så ganska länge (2 år kanske) men under de två veckorna som har gått har jag mått så dåligt  så dåligt så att jag har slutat göra saker som jag tyckte om. Jag sitter hemma och isolerar mig. Varför gör jag så? Varför känner jag mig iakttagen och fast av en person som sitter i min hjärna?
Fast jag vet inte om mina tankar har gått för långt eller som det är "normalt". Mrn jag tänker på självmord (vilket alla gör?). Jag har planerat vart/när/hur jag ska ta självmord och eftersom jag mår dåligt så harjag testat att dra en snöre runt om mig och vet hur länge jag kommer att klara innan jag dör, nu till frågan, hsr mina takar gått för långt? Eller är det normalt?
Mvh förvirrad tjej
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Oavsett normalt eller inte så har du väldigt allvarliga problem och mår mycket dåligt och behöver hjälp nu. Det är bra att du skriver till oss och undrar vad du ska göra.
Du skriver att du sista tiden mått så dåligt att du slutat göra saker du har tyckt om att göra och istället sitter du hemma och isolerar dig. Verkar som du själv inte riktigt förstår varför? Så kan det vara ibland.
Eller kanske är det detta att du känner dig iakttagen - utan att vara det - som påverkar dig så att du mår dåligt? Kanske är det något du ha velat hålla hemligt och därför inte sökt hjälp tidigare?
Det är inte helt ovanligt och kan vara väldigt skrämmande. Något man inte  känner man har kontroll över.
Det är svårt att veta hur det hänger ihop. Men du verkar ändå må väldigt dåligt och ha mycket allvarliga tankar och  planer på att ta ditt liv. Så du behöver någon att prata med. Någon som kan hjälpa dig reda ut vad som händer med dig och hjälpa dig må bättre.
Du skriver inget om dina föräldrar och inte heller hur gammal du är. Jag antar att ingen känner till dina självmordsplaner eller denna känsla av att känna sig iakttagen?
Kan du prata med dina föräldrar är det bra. Då kan du få hjälp att ta kontakt med BUP och få hjälp. Jag tycker att du allvarligt ska överväga att berätta för det kommer att underlätta för dig och för dem.
Om  du tar ditt liv är det det  värsta som kan hända dem. Att du mår väldigt dåligt och har självmordstankar kommer säkerligen att göra dem oroliga och det är bra. Deras oro kommer göra att ni närmar er varandra och du får hjälp.
Om du inte kan det, skulle jag råda dig ta kontakt med Bris tel. 116111 eller Självmordslinjen tel. 90101.
Du kan ringa till båda ställena och prata med en kurator anonymt. Då kan du berätta mer om dig själv och hur du har det hemma och i skolan. Du kan få mer hjälp och alternativ hur du ska gå vidare så att du kan må bra igen. Lycka till!