Min pappa är elak mot mig
Min pappa har börjat bli så sjukt elak mot mig. Jag har problem med skolan och går inte dit, så pappa är besviken på mig. Men bara för att han är besviken på mig så tycker jag inte att han har rätten att såra mig. Idag när jag skulle gå och göra frukost så lät jag lite för mycket så pappa blev arg på mig för att hans fru sov och han trodde att jag skulle råka väcka henne, han kom fram till mig och sa tydligt till mig att jag ska gå och hänga mig han bad mig ta livet av mig så jag kallade han omogen och då slog han mig med sin mobil i mitt revben och jag gick in på rummet och började gråta. För någon dag sen kallade han mig ful också. Jag vill inte ha en sån här relation med min pappa, han brukade alltid vara så snäll mot mig förr. Jag orkar inte bo här längre om det ska vara så här hela tiden. Är less på att behöva gråta varje dag pga min pappa

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en ansträngd hemmasituation som du far illa av. Att din pappa är frustrerad över att du inte går i skolan rättfärdigar inte hans elaka och våldsamma beteende. Att han säger att du ska ta livet av dig är rent förkastligt. Så ska inte en förälder prata med sitt barn, det är sårande och det är klart att det skadar er relation. Du är klok som lyssnar till rösten inom dig som säger att han gör fel för det gör han. Det är bra att ni haft det bra tidigare, men nu behöver ni verkligen hjälp.
Vad får du för någon hjälp för att du inte går i skolan? Jag frågar för att det är så viktigt att man får stöd när skolan blir problematisk. Det behöver skolan ta sitt ansvar i, och det är inte ovanligt att även socialtjänsten och BUP finns med. Om du har några personer du träffar och pratar med utifrån hur det är i skolan så tycker jag att du absolut ska ta upp hur din pappa gör med dem.
Jag vet inte om du har en mamma som finns med i bilden? Ett sätt kan ju vara att prata med henne om hur det blir hos pappa. Föräldrar kan reagera olika på sådana här saker och det är viktigt att du inte hamnar i kläm. Men det får heller inte vara så att din pappa fortsätter att bete sig som han gör och att du är ensam i att försöka stå ut med det. Familjebehandlare via kommunen är vana vid att hjälpa föräldrar och barn i sådana här situationer. Läs även de texter jag bifogat.
Om du vill prata mer om hur du har det och få mer stöd i hur du kan gå vidare och få mer hjälp så kan du göra det anonymt på Bris. De har telefonnummer 116 111 som man kan ringa till och även en chatt på särskilda tider. Läs mer på deras hemsida.
Ta hand om dig och ta stöd så att du får hjälp med din pappa!