Är det symtom för ätstörning?
Hej,jo jag undrar om man har börjat äta mindre och blir blå/grön om händerna,mår alltid illa oavsätt om jag ätit eller inte ,tappar kroppstemperatur snabbt osv är det symptom för ätstörningar. Om så vad bör jag göra för att hantera det?  Jag känner oftast när jag jämför mig med såna i min längd att jag väger mer än dem och att jag har mycket mindre muslkelatur osv. Jag brukar bli hånad,jämförd och skrattade åt över den mängd mat jag tar på tallriken de kan säga tex "du äter ju mindre mat än min lillebror som är 4 år yngre än dig.
Dålig simmare

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev och din viktiga fråga. Det enkla svaret är att du ska börja äta riktigt igen – äta normala portioner både i skolan och hemma. Men eftersom du skriver till oss är det kanske inte så enkelt?
Även om det är lätt gjort ska du kanske inte jämföra dig med andra. Kroppar kan se så olika ut. Vi är inte alla skapta på samma sätt.
När man som du börjar äta mindre och får dålig kroppstemperatur, mår illa osv – då är det en varningsklocka. Du kanske redan har en allvarlig ätstörning eller är på väg att få. Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med din skolsyster/skolläkare så att de kan undersöka dig kroppsligt. Eller, om du kan prata med dina föräldrar, kan du ta kontakt med en vårdcentral.
Sedan tycker jag att du ska skaffa dig någon form av samtalskontakt där du kan prata om dina tankar kring mat och vikt. För det kan vara svårt att återgå till vanliga matvanor igen utan stöd och uppmuntran. Det brukar också vara bra att ha någon att prata med som kan hjälpa dig att bättre förstå vad det är du försöker åstadkomma genom att äta lite. Har det med självkänsla att göra? Att du inte trivs med din kropp?Kanske kan du ta kontakt med din skolkurator?
Om du känner dig lite rådvill kan du få mer stöd genom att gå in på Ätstörningszonens chatt.
Simma lugnt! Lycka till!