Bråkar med mig själv
Jag är 16 år gammal och bor själv. Jag är mycket stressad över skolan och har extremt mycket självhat men i övrigt mår jag typ helt okej.
Nu till mitt problem:
nästan varje kväll(ibland dag) när jag är ensam så bråkar jag med mig själv. Jag kan bråka med mig i själv i huvudet t.ex. I skolan också men när jag är själv blir det mycket värre. Jag pratar högt med mig själv och jag börjar ibland skrika. Under dessa "bråk" händer det ofta att jag börjar skada mig själv genom att till exempel slå mig själv med knytnävarna osv. "Bråken" handlar ofta om hur lat jag är hur dålig jag är på en massa saker hur tjock/ful/äcklig jag är osv.
Det är som att jag har två röster Elr nåt i mitt huvud som bråkar och fastän jag i grunden har kontroll över båda "rösterna" känns det oftast som att jag tappar kontrollen. Det är riktigt obehagligt och hindrar mig från att göra saker jag behöver göra, ibland övergår det till mindre ångestattacker.
vad kan detta bero på? Vad kan jag göra för att bli av med det? Snälla hjälp
Noah

BUP svarar:
Hej Noah!
Tack för ditt brev.
Du är, säger du, sträng och hård mot dig själv. Du skriker åt dig själv och talar om hur dålig du är. För att säkert förstå varför det är så här behöver man tala med dig mer än så här utifrån ett brev. Men man kan bli översträng mot sig själv när man ställs inför krav som egentligen är för stora att klara själv utan stöd av vuxna.
Du är 16 år och bor ensam. Det finns säkert bra skäl till att det är så men när man är 16 år behöver man också att vuxna, som man litar på, sköter en del saker och finns där när man behöver vända sig till någon. När man inte har det utan får klara allt själv är det lätt att känna sig otillräcklig och dålig.  Inte för att man inte kan sköta sig själv egentligen men för att man kan behöva  känna stöd av vuxna.
De här rösterna som bråkar med dig tror jag är rösten från dig själv  som strängt ställer för stora krav på dig. Jag gissar att du behöver mer stöd av vuxna än du nu har för att du ska bli av med din ångest och dina självanklagelser.
Men för att veta mer säkert hur det är för just dig behöver du tala med någon. Du är stressad i skolan. Kan skolkurator vara någon att tala med? Annars kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till BUP.
Var rädd om dig!