Add/Adhd tester på internet
Tjena jag heter philip och jar gjort massa olika add/adhd tester på internet och dom har sagt att jag är helt konstig i huvudet vad ska jag göra åt saken min mor tror ej att jag har add/adhd
Pruttmaister

BUP svarar:
Hej Philip och tack för brevet.
Sådana där tester på nätet skall man nog inte ta allt för allvarligt på. Om testerna dessutom säger att du är helt konstig i huvudet skulle jag vara ännu mer skeptisk. Det är lätt att man känner igen sig i beskrivningar på olika tillstånd men det behöver inte betyda att man uppfyller kraven för diagnos.
Om nu din mamma skulle ändra sig och tro dig, vad skulle du ha för nytta av det? För det är så att om en svårighet man har får ett namn på (det vill säga diagnos) så är poängen att det skall hjälpa på nått sätt. Annars kan man klara sig bra utan diagnos om det inte leder till något bra.
Om det är så att du har det knepigt på ett sådant sätt att det skulle kunna kallas ADHD, borde skolan ha märkt det. Mamma skulle säkert också ha märkt det. Försök att berätta för mamma vad som är svårt för dig istället. Berätta vad som inte fungerar. Kanske hon mer villig och lyssna på dig då. Och kanske ni kan hitta något bra sätt att lösa problemen på.
Bästa hälsningar!