Hjälp mig att sluta tänka på kalorier
Hej, jag är en tjej på 15 år och har blivit förklarad att vara riktigt sjuk i anorexi. Jag går efter ett matschema men jag är duktig på att "fuska", jag tar ofta bort smör från mackan osv. Jag har sedan jag blev akut skickad till läkare börjat söka upp energivärdet på allt. Vågar inte säga vad jag är sugen på längre innan jag kollat att kaloriinnehållet inte är mer än något annat val. I alla måltider så räknar mitt huvud ut hur mycket kalorier det innehåller och det försvinner inte. Jag hatar att tänka på alla kalorier men jag kan inte göra något åt det, kan ni hjälpa mig? Hjälpa mig att kunna sluta tänka på kalorier.
Kaloriräknare

BUP svarar:
Hej!
Det låter väldigt kämpigt att vara så fast i att ständigt räkna kalorier! Efter vad jag förstår av ditt brev så går du i behandling för ätstörning och du har då bland annat fått ett matschema att hålla dig till. Jag förstår av brevet att du inte riktigt orkar hålla dig till schemat utan att "fuska".  Vad är det då för tankar och känslor som leder dig till att "fuska"?
Jag undrar om det kanske är så att du blir rädd att tappa kontrollen över viktökningen och rädslan sedan tar överhanden och får dig att fuska med matschemat. Dessvärre leder det också till att tillfrisknandet fördröjs.
Min undran blir därför hur du ska kunna få så mycket stöd du behöver för att våga äta och gå upp i vikt enligt den planerade vården. Kan du få mer stöd från den behandlare som gett dig matschemat och från dina föräldrar så rädslan inte tar över?
Berätta för behandlare som du gjort här om hur kämpigt du har med kaloriräknandet så kan du nog få mer hjälp!
Det kan vara mycket svårt att klara av att bli fri från ätstörningar och för det mesta behövs mycket stöd och hjälp och det är först då som du har möjlighet att slippa mycket av det plågsamma kaloriräknandet.
Jag tycker därför att det bästa du kan göra för att må bättre är att fortsätta kämpa med behandlingen som du påbörjat, men också försöka få stöd så att du inte behöver "fuska".