Har ångest hela tiden
Skrev dehär nyss och vill skicka till min kurator. Kan jag göra det eller lägger jag för mycket besvär på kuratorn?
Hej ---, det är ---. Förlåt att jag messar så sent. Jag tror jag behöver mer hjälp än du tror, har inte sagt allt om mina tankar oså men dom är inte bra... jag har självmordstankar nästan hela tiden men det enda som stoppar mig är att jag inte vill få min familj att lida och mina 5 vänner. Jag vet inte vad jag ska göra, jag får ångest hela tiden och jag visar aldrig det för någon (eller säger något). Ingen ser eller hör mig känns det som, jag mår så dåligt... jag sa att mina självskadebeetende var borta men dom är kvar fast i olika perioder. Maten är krångel, det var inte så länge sen jah rispa upp mitt ena ben. Jag tror ingen kommer förstå hur dåligt det faktiskt är... finns det någon hjälp som får mig att sluta tänka såhär om mig själv och inte får mig att vilja dö? Jag menar, jag har mått såhär i över ett år nu och det känns som inget blir bättre... förlåt för att jag besvärar dig såhär Mvh --
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Låt mig först av allt säga att du inte alls besvärar mig genom ditt brev hit! Det är tvärtom väldigt bra och starkt gjort av dig att skriva hit och söka hjälp, när du mår så dåligt som du gör.
Jag är också övertygad om att du inte besvärar din kurator genom att skriva ett brev till henne. Genom att visa hur dåligt du mår så har du möjlighet att få hjälp och det behöver du ju verkligen nu. Det kanske har varit svårt för din omgivning hemma och i skolan att förstå hur dåligt du har mått det senaste året, när du inte visat eller sagt det till någon.
Det är allvarligt att ha självmordstankar hela tiden och jag tycker att du ska försöka tala med dina föräldrar om det så fort som möjligt. Då kan ni tillsammans vända er till närmaste BUP-mottagning, så att du får bra hjälp och dina föräldrar kan få stöd i hur de ska kunna  hjälpa dig på bästa sätt hemma.
Jag vet inte vad det är som hindrat dig att berätta för dina föräldrar om hur dåligt du mår. Kanske är du rädd att besvära dom också? Det är ganska vanligt att ungdomar tänker så att de inte ska besvära sina föräldrar, men min erfarenhet på BUP är att föräldrar för det allra mesta vill få veta när deras barn har det svårt. Även om de själva också har det jobbigt på olika sätt.
Se till att du med dina föräldrars stöd får den hjälp du så väl behöver! Genom att skriva hit har du tagit ett första steg och berättat precis hur dåligt du mår.
Ta nu nästa steg genom att berätta det för dina föräldrar och den kurator du träffar!