Min mamma är en transperson
Hej!jag är en tjej som har en mamma som nyss sagt att hon är en transperson... jag vet inte hur jag ska ta det och är orolig över alla förendringar. Ska jag prata direkt med henne eller typ med min pappa? Ps. Min mamma och pappa separerade rör ca 3 år sen...
Tjejen med transmamman

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska prata med båda. I vilken ordning kanske inte spelar så stor roll. Gör det som känns bäst för dig själv.
Att vara en transperson kan betyda så många olika saker och det är naturligtvis bara din mamma som kan berätta för dig, så att du förstår vad det innebär för henne.
Tillsammans kan ni prata om vad det innebär för dig. Det kanske inte är så mycket som du befarar? Hon är ju samma person som tidigare, men du får reda på lite mer som du inte kände till.
Du kan kanske se det som en möjlighet att lära känna din mamma bättre och de förändringar du känner dig orolig över kanske gör både ditt och hennes liv rikare.
Lycka till!