Om jag kan hamna i fosterfamilj
hej, jag har varit depremerad i 2 år och haft självskadebeteende i 2 år med, det har blivit bättre men detvär fortfarande så jag hatar min pappa, vi bråkar masso roch jag orkar inte, allt han säger om att jag blir fet för jag äter och jag inbillar mig att jag har depression får mig att må sämre.
undrar vad händer om jag kan hamna i foster familj? får jag behålla min mobil å så och min moppe? får jag behålla kontakten med mina vänner och hur skulle det funka med att få en annan familj? ibland funderar jag bara på det och vill veta lite mer bara
jonathan

BUP svarar:
Hej Jonathan!
Du och din pappa bråkar mycket och du har mått dåligt under en längre tid.
Är det  så att du känt dig deprimerad och skadat dig själv som en reaktion på konflikterna hemma?
Nu har du tankar på att bo i en annan familj. Det är socialtjänsten som bedömer om placering i annan familj är det som behövs.
Socialtjänsten försöker alltid först att arbeta med det som är svårt hemma för att se om det  kan bli bättre. Det är först när detta inte går som man kan överväga en placering i annan familj.
Du skriver inte om ni har kontakt med socialtjänsten eller om vilken kontakt du har med din mamma och hur hon kan hjälpa dig. Om socialtjänsten överväger en placering i fosterfamilj, eller familjehem som det kallas, får du så klart behålla dina saker om du flyttar dit.
Men om det är svårt att tala med din pappa om hur du mår, är det bra om du istället kan tala med någon annan.
Din mamma, skolkurator eller någon på socialtjänsten (om ni har kontakt där).
Du kan också ringa till eller chatta anonymt med BRIS.
Du kan också själv ringa till socialtjänsten anonymt och läsa i länken här kollpåsoc.