Egentligen inte dålig i skolan
Hej! Jag är en tjej som går första året på gymniaset. Det här första året har gått jätte dåligt. Det finns inga ämnen förutom 2 som jag är bra i, och de ämnena har jag inte högre än C. Jag har just nu 7 F varningar, kommer alltså troligtvis behöva gå om, om jag ens kommer in i samma gymnasium. Jag är egentligen inte dålig i skolan, jag saknar inte motivation och är duktig på lektionerna. Skolkar gör jag tyvärr ibland men det är dock inte där problemet ligger. Problemet är att jag inte kan plugga, jag kan verkligen inte. Idag satt jag framför ekonomi boken, medveten om att provet är imorn och bara stirrade. Stirrade och tänkte på hur mycket jag behövde plugga utan att ens göra det. Jag och min förälder har nyss inlett en ADD undersökning hos doktorn. Det tar dock över ett halv år att ta reda på om jag har ADD eller inte, alltså ett halvt år tills jag kan få medicinering för min troligvisa diagnos. ADD innebär ju då att man har svårt med att komma igång med t.ex. att plugga och även söker ständig stimulans, något jag inte får från att plugga. Jag relaterar verkligen till symptomerna för ADD men jag vet inte vad jag ska göra innan jag får medicin. Jag vet inte heller vad jag ska göra efter jag fått (om jag nu har ADD) min medicin. Jag gick ut grundskolan med helt okej betyg, men inte tillräckligt bra för min förmåga då jag inte pluggade. I gymnasiet krävs det att man pluggar vilket är därför jag har så pass dåliga eftersom jag fortsatt att inte plugga.Vi har kontaktat mentor, rektor och extra lärare vilket jag har fått. Min extra lärare har hjälpt mig med ett schema, det funkade till en viss del för nu har jag iallafall en planering på hur mycket jag ska ha pluggat varje vecka, jag har dock inte följt den. Sedan grundskolan har jag tjatat på min mamma om läxhjälp, jag har massa kompisar som haft det och de har verkligen märkt skillnad i deras studier, en av de gick ut med över 300 i merit (alltså jätte bra). Jag vet också att jag pluggar jätte bra när jag har någon som sitter brevid, som sagt är problemet bara att jag bara inte kan komma igång. När jag väl kommer igång flyter det på jätte bra. Mamma anser dock att jag med läxhjälp inte lär mig att ta eget ansvar. "Du kan inte ha läxhjälp när du börjar jobba" säger hon. Det stämmer ju i för sig men jag ser ingen annan lösning. Min och mammas relation har även blivit sämre pågrund av mitt dåliga presterande i skolan. Hon vet att jag har höga mål (Vill helst bli jurist) och det gör ont i henne att se det gå så dåligt för mig. Hon vet ju att jag inte är dum, "du har inte dåliga betyg för att du är dum utan för att du inte pluggar" brukar hon säga. Jag håller med henne, även fast det kanske finns någon synonym till dum och att inte plugga. Jag förstör ju min framtid för varje dag som går och det är verkligen jobbigt för jag är fullt medveten om det. Men jag klarar inte av att plugga och för varje dag som går känns det som att jag klarar av det sämre och sämre. Mamma jobbar även sena timmar och oftast utomlands, hemma tar jag eget ansvar som t.ex denna vecka då mamma är i Spanien. Jag har lagat mat och så vidare men plugga har jag inte gjort något. Min pappa bor utomlands. Jag har frågat honom om tips för att plugga då han har ADD men han gav inte något bra svar, eller så var det ett bra svar? Han sa iallafall "gör det bara" vilket är precis så jag behöver agera, men jag vet inte varför jag inte bara gör det. Varför jag prioriterar allt annat än skolan, fast än jag älskar skolan vilket jag verkligen gör. Jag älskar att lära mig nya saker. Jag vet inte vad jag ska göra för att lösa detta? Mvh I
Ida

BUP svarar:
Hej Ida!
Oavsett ADD eller inte tror jag det finns många som kan känna igen sig i det här. Det går enkelt och lätt i grundskolan utan att behöva plugga. Sen när gymnasiet kräver mer plugg vet man inte hur man gör. Det som förut var en fördel blir plötsligt en nackdel eftersom man inte tränat på läxläsning. För en del kan 1:an i gymnasiet bli lite av chock, men till tröst kan jag säga att det för många reder upp sig i tvåan då man lärt sig den nya skolformen.
Jag tycker att det låter som om skolan ställer upp bra för att hjälpa dig. Och jag önskar dig mer av det. Jag tycker din mamma har fel när hon säger att du skulle lära dig att ta eget ansvar genom att inte få hjälp. Det enda jag tror du lär dig av det är att misslyckas och negativa tankar om dig själv och din förmåga.
Just det du utreds för syftar till att du skall erbjudas den hjälp och stöd som personer med ADD diagnoser behöver. Det kan vara medicin, men framför allt hjälp att organisera och få till sitt arbete. Det tycker jag att du kan hälsa mamma från mig.
Och om ni har möjligheter till att ordna läxhjälp, är det en bra idé. Jag tycker också att du kan vara lugn med att de flesta skolor kan ordna så att man blir klar med gymnasiet även om det tar längre tid än tre år.
Så hoppas att du får hjälp av det utredningen kommer fram till och ta den hjälp du kan fram till dess!