Känner ingen sorg
Hej!
För några dagar sen tog min mamma sina sista andetag. Efter 3,5 år förlorade hon kampen mot cancern. Jag var med henne när det hände och grät oavbrutet, även 2 dagar efter. Men inte längre. Just nu känner jag verkligen ingenting. Jag känner ingen saknad, ingen sorg. Inte när jag ser bilder på henne, inte när jag känner hennes dofter eller hjälper pappa att bli av med alla mediciner som har tagit stor plats i vårt hus i flera år nu. Är detta normalt? Min mamma och jag stod varandra jättenära, spenderade otroligt mycket tid tillsammans, inte minst det sista året. Jag VILL känna sorg, jag vill sakna henne, för detta känns inte bra, inte normalt. Kommer sorgen komma ikapp sen, eller är jag bara för bra på att stänga av, att jag aldrig kommer få chansen att sörja? Finns det något man kan göra för att faktiskt känna? Det har varit pappa och jag väldigt många gånger då hon har åkt in och ut från sjukhuset, så det känns kanske som om hon kommer komma hem, fast hon aldrig mer kommer göra det... Jag trodde liksom att detta skulle träffa mig så mycket hårdare.
Mammalös tjej

BUP svarar:
Hej Mammalösa tjej!
Det som hänt dig och din familj är fruktansvärt sorgligt. Jag tror det svåraste som kan drabba en familj, särskilt som du stått din mamma så nära. Och du reagerar starkt – nu också. En sorgereaktion innebär olika faser av känslostämningar.  Det är en process som man behöver gå igenom, en del av bearbetningen av förlusten man varit med om.
Efter din reaktion de första dagarna har du ”stängt av” och det är en normal och funktionell reaktion vid så svår smärta. En del stänger av redan från början, det är också normalt. Att stänga av ger lättnad och spar dina krafter, vilket du behöver just nu. Din mamma skulle säkert unna dig det.
Många praktiska saker väntar, vilket du och din pappa redan påbörjat. Sedan kommer begravningen och i din situation orkar man ofta inte börja känna sorgen förrän efter den. För många tar det ännu längre tid. Låt din sorg ta den tid den behöver. Den är din och står för den fina relation du och din mamma haft.
Tillåt dig själv att inte känna något nu. Det går inte att veta hur lång tid det kan ta innan du börjar orka känna sorgen igen. Sorg kan ta sig många olika uttryck och komma i olika grad av intensitet. Svåra delar av sorgereaktion kan ta flera månader att komma igenom.
Din pappa sörjer också, men på sitt eget vis. Det verkar som att ni har en bra relation och kan vara till stöd för varandra, och att acceptera att ni reagerar på olika sätt.
Jag önskar att du kan låta din sorg ta de vägar som är naturliga för dig.
Varmaste hälsningar.