Klankar ner på mig själv
Hej!
jag är så himla trött på mig själv, varje dag klankar jag ner på mig själv och intalar mig själv att jag suger. Jag tycker att jag är för tjock, har för tjockt hår, har för stora ögonbryn, har ful ögonfärg och har äckliga händer.
jag har också prestationsångest och inget självförtroende kvar nästan. Varje dag funderar jag på om jag ska skära mig. Nu på sistone har jag också nästan velat ha anorexia, vet att det låter jätte konstigt men jag vill typ ha det.
Jag skrev lite kort. Ville bara få det ur mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har fått upp ögonen för något viktigt - att du är alldeles för hård mot dig själv. Att hela tiden ha elaka tankar om sig själv snurrande i huvudet är jättejobbigt. Att du tänker så mycket på att skada dig själv är inte bra, varken genom att skära dig eller svälta dig. Det här behöver du hjälp med att komma ur. Att kunna vara snäll mot sig själv är en förmåga man kan träna upp. Men det är också viktigt att ha bra personer som är snälla omkring en och vuxna som tar hand om en när man är i din ålder. Dessutom kan man behöva prata mer om saker som man mår dåligt över för att kunna må bättre.
Här kommer några förslag på vuxna som du kan prata med för att få mer hjälp:
- En förälder. Många föräldrar kan hjälpa sitt barn på ett bra sätt bara de får veta vad som pågår. Föräldrar kan sedan i sin tur kontakta t ex BUP för att ta mer hjälp om det behövs.
- Skolkuratorn eller skolsköterskan. Ska finnas på varje skola och kan stötta barn och hjälpa till att prata med föräldrar om det behövs.
- Om det finns fler saker som känns bra att prata om innan du pratar med någon av ovanstående personer så kan du ringa till Bris. Där arbetar kuratorer som är vana att stötta barn och ungdomar med saker som känns svåra.