Lider jag av depression?
Jag undrar om jag lider av depression för jag kan leva vanligt men ibland så förändrats de och jsg blir ledsen tänker på hur jag ser ut och brukar vara deppig i några timmar, min mat aptit har förändrats och har svårare att äta normalt och för ångest i skolan och kan typ inte andas och kan nt koncentra mig
Stella

BUP svarar:
Hej Stella!
Tack för brevet. Tyvärr går det inte att svara på din fråga om du lider av depression utifrån ditt brev. För att ställa diagnoser behövs mer information och vi behöver träffa dig och höra om hur du har det i ditt liv, i skolan, hemma och på fritiden. Däremot förstår jag att du har det knepigt och jobbigt. Har du pratat med dina föräldrar om hur det är för dig? Kanske att du bättre skulle förstå varför det är som det är om du delade dina tankar med föräldrarna.
Kanske att de också skulle kunna hjälpa dig så att du mår bättre. Eftersom en del av det du skriver tycks ha med skolan att göra kanske ett prat med din mentor skulle göra så du får det bättre.
Jag tror inte att det viktiga i det här läget är att du får svar på frågan om du lider av depression eller inte utan att du få stöd så din vardag fungerar bättre.
Lycka till!