Mamma vågar inte lämna mig ensam
Heeeej
Jag vet inte varför ni ska behöva ta min skit, men jag vill bara skriva av mig nu.
Jag hatar mitt liv och det finns nästan inget att leva för.
Jag skulle vilja strypa mig själv, men det finns 3 saker som hindrar mig;
1: jag får inte vara helt ENSAM hemma mer än 10 min för mamma vågar inte lämna mig ensam
2: det är jävligt själviskt att ta sitt liv för dom stackarna som lever kvar måste städa upp allt efter mig
3: kommer inte på nummer 3 just nu..
Jag vet inte vad jag väntar mig för svar om jag nu skulle få något... fast är 99% säker på att jag inte får svar..
Iwkeyflwöe

BUP svarar:
Hej!
Där har du fel, du får ett svar! Jag kom också på vad punkt tre är på din lista. Självmord är ingen lösning på ett problem, det är att undvika problemet. Du skriver inget om vad det är i ditt liv som gör det värt att hata. Lösningen är förstås inte att avsluta livet utan att ändra på det så det bli bättre och du kan sluta hata det. Kanske lättar sagt än gjort.
Punkt ett på din lista tycker jag är intressant. Det låter som om du och mamma håller på med en dragkamp. Om du säger att du vill vara för dig själv, växer antagligen hennes oro och hon bevakar dig ännu mer. Hur kan ni ta er ur det här? Hur skall du återfå hennes förtroende så att hon kan lita på dig och du få mer frihet? Gissar att om ni kommer ur det här så skulle ditt liv också få mer mening och kännas mer värt. Så länge ni håller på och kämpar blir det antagligen ingen förändring till det bättre. Och så länge du håller fast vid att döden är en lösning på dina problem kommer nog mamma ännu mer oroa sig och göra vad hon kan för att du skall leva vidare. Och det tycker jag hon gör rätt i, föräldrar som har olyckliga barn som säger att de inte vill leva skall förstås göra vad de kan för att hindra det.
Om ni kunde prata med varandra om det som är svårt utan att det fanns ett hot om att du tänker ta livet av dig, skulle nog dragkampen vara över. Ni skulle då också kunna prata om det som är viktigt att prata om, hur livet är, hur svårt det ibland kan vara. Ibland när det är svårt att komma till tals med någon, som det är mellan dig och mamma, kan det vara till hjälp att någon utifrån hjälper till. Finns det någon som känner er båda som kan vara till hjälp? Finns det någon på skolan du kan rådgöra med?
Jag tycker att din punkt två på listan inger hopp. Det måste betyda att du betyder något för andra och att andra betyder något för dig. Det kan vara en bra anledning att fortsätta kämpa på med livet. Punkt två berättar också att du är hänsynsfull person som är beredd att göra något bra för andra. Fortsätt med det!
Önskar dig det bästa!