Känner mig så misslyckad
Hej! Jag är en tjej på 15 år och har stora koncentrationssvårigheter. Jag tycker inte alls om skolan för jag orkar inte sitta still och lyssna på vad läraren säger, jag vet inte varför jag slutar liksom bara att lyssna och börjar tänka på annat helt orelevant. Jag är väldigt oorginariserad och det är jättesvårt för mig att börja och slutföra saker som andra har så lätt för tex läxor. Jag har pratat med mina lärare och föräldrar om mina svårigeheter sedan mellanstadiet men ingen har förstått eller gått vidare med det. Jag mår så himla dåligt över det här, jag kan liksom bli så himla arg av minsta lilla grej och jag sitter alltid på lektionerna och skakar på mina ben eller håller på att snurra på en penna. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra för kuratorn på min skola skyller på att jag är inne på min mobil för mycket och det är därför jag inte kan lyssna. Jag känner mig så misslyckad för ingen förstår sig på mig. Hjälp.
Healy

BUP svarar:
Hej Healy!
Du känner inte att din oro för de svårigheter du beskriver blir tagna på allvar varken av skolan eller av dina föräldrar. Kanske har du och dina föräldrar och skola olika förklaringar till problemen och vad man ska göra åt dem.
Utifrån bara ett  brev är det svårt att säga så mycket om vad dina svårigheter handlar om. Om det är så att skolan och dina föräldrar förminskar problemen och inte har förstått dig eller inte. Ibland utreder man sådana svårigheter som du beskriver men då bedömer man  hur omfattande dessa svårigheter är och om de kan förklaras på något annat sätt.
Så hur ska du göra?
En viktig sak är att du har rätt att få den hjälp i skolan som du behöver. Kanske ska du fortsätta tala med kuratorn  om vad som är svårt och vad du kan få för hjälp med det i skolan. Om hon tycker att mobilen tar för mycket av din koncentration kan du väl pröva att lägga undan den ett tag och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper måste ju skolan komma på något bättre.
Försök också tala mer med dina föräldrar om dina frågor. De kan hjälpa dig att tala med skolan om vilket stöd du behöver. Och vid en eventuell utredning av dina svårigheter måste dina föräldrar vara delaktiga.
Försök!