Arg när jag är ensam…
Hej, jag är en 14 årig tjej som asså har agrissionsproblem.. eller asså jag tror jag har det. För att ah senast idag tappade jag bort mina hörlurar så jag fick panik och letade överallt sen såg jag att jag hade missat min buss så jag blev arg..(jag har väldigt svårt för att ta hantera saker när det inte går som jag tänkt mig) hur som helst.. så jag började leta i mitt nattuksbord och hittade dom inte sen när jag skulle stänga igen lådan på bordet gick den inte igen så jag drog sönder lådan och sen sparkade jag sönder resten av bordet..
detta är bara en liten sak som jag gjort.. jag brukar oftast bara bli så arg när jag är ensam och inte u skolan.. och blir jag så arg i skolan sticker jag oftast så att ingen ser mig..
men grejen är att jag blir så arg och får sån asså sjuk panik över så små saker.. jag har även lätt för att bryta ihop och asså må så sjukt dåligt över att jag inte har just rostmackor i frysen.. asså jag ville bara veta om det är normalt att bli så arg över små saker.. eller om jag har någon diagnos.. och om jag skulle göra en utredning vilken diagnos skulle jag utreda då?
För asså jag orkar inte längre med mig själv att jag mår aå jävla dåligt över att jag blir så arg och att jag kan bli så arg att jallt bara svartnar för ögonen och jag inte vet vad jag gör..
diagnos barn..

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt välformulerade brev. Jag tycker att du på ett bra sätt beskriver när det blir bli jobbigt för dig, så jobbigt att du till och med har sönder saker. Som du kanske förstår kan vi inte ställa diagnoser genom mejl och dessutom vet jag inte om du skulle ha nytta av det. Jag skulle i stället vilja svara på det beskriver i brevet.
Till att börja med så är det mycket positivt att du kan låta bli att släppa ut din ilska så okontrollerat i skolan som du gör hemma. Det betyder ju att du just har rätt bra kontroll, annars skulle du inte klara att hålla ilskan för dig själv i skolan. Är det någon irritation i skolan som du tar med dig och låter komma ut hemma? Går det i så fall att göra något åt det som irriterar dig så du kan minska på det som stör dig? Jag ser på känslor, t ex. ilska, som att de vill berätta något för oss. Det betyder att vi kan reagera på känslan på olika sätt. Det gäller att hitta sätt som är bra för oss. Eftersom du inte är nöjd med att reagera med aggression kanske du skulle behöva hitta andra sätt som du kan känna dig mer nöjd med?
Du skriver att det är små saker som gör dig frustrerad och arg. Är det stress på morgonen som gör att du inte kan hålla dig på morgonen när hörlurarna är borta? I så fall kanske du skall fundera på hur du kan minska stressen. Kan du redan i förväg säga i vilka situationer du riskerar att få ilskeutbrott? I så fall kanske du kan göra något för att du skall vara mindre känslig i just de situationerna. Kan du till exempel förbereda dig bättre på morgonen så att det inte blir så stressigt? Packa ner hörlurarna på kvällen, sätta väckarklockan 15 minuter tidigare? Och om du nu ändå inte skulle komma ihåg lurarna, strunta i dom och åka till skolan ändå? Gissar att du kan komma på saker som skulle göra ditt liv lite mindre stressigt om du planerade och förberedde bättre. En annan sak är att det inte alltid blir som man tänkt sig och det kanske är något du behöver vänja dig vid.
Lycka till med din ilsketräning, det är inte känslan som är problemet utan vad du gör med den.