Har flyttat ca 40 mil bort
Hej jag mår värkligen inte bra och till och med "river mig" för att det är ändå ingen som bryr sig! Men jag mår inte bra för att vi har flyttat ca 40 mil bort och jag ska börja i en ny skola imorn och känner ingen där! Tänk om jag går ensam första dagarna, hur ska jag göra? Men det är inte det största problemet utan det är min bror, han retas med mig heltid och "råka" ta mig på rumpan och slickar på sitt finger och tar det på mig! Han är bara allmänt idiotisk!!! Jag hatar honom och får damp och jag mår värkligen inte bra, jag funderar på att skära mig eller rymma. Mina föräldrar säger till honom på ett alldeles för snällt sätt då han inte fattar ändå! Vad ska jag göra? HJÄLP!!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Visst kan det vara jobbigt att ryckas upp och flytta långt bort, framför allt om man inte har valt det själv. Jag vet inte hur du har haft det med kompisar tidigare men jag antar att det varit ok eftersom du är emot flytten. Jag tror i så fall att du kommer att kunna göra om det, alltså skaffa kompisar och se till att du trivs. Kanske att dina föräldrar kan göra upp med skolan om att du blir mottagen på ett bra sätt när du kommer så att du också vet vad som väntar dig? Har du varit på skolan och vet hur den ser ut? Vet du var ditt klassrum ligger? Sådana små enkla saker kan vara bra att veta för nervositeten skall minska.  För det är lätt att förstå att det är pirrigt.
Småsyskon kan verkligen vara påfrestande. Speciellt när de vet vad de skall göra för att sätt igång en. Kan du bara strunta i hans retande? Jag gissar att han skulle tröttna att peta på dig om du inte gick igång på det.
En sak som jag däremot vet säkert, det är att riva sig eller skära sig inte hjälper mot småbröder eller jobbig flytt. Det brukar bara bli värre, man har helt plötsligt inte bara två problem utan tre. Förutom det som är jobbigt nu skulle du ha skärsår som behöver tas om hand och kanske en ovana som kan vara svår att bli av med. Så mitt råd till dig är att inte göra dig själv illa för att livet är kärvt just nu. Det brukar lösa sig i slutändan.
Hoppas att du får en fin start i din nya skola.