Mår så dåligt över mina leverfläckar
Hela mitt liv har jag mått dåligt över mina leverfläckar och nu när jag är långt in i puberteten så känns det verkligen hemskt att en sådan sak har gjort så att jag har underviktigt förhållanden och jag vill förändra på detta. Men mina föräldrar säger att det är dumt för att man får ärr istället, något som jag helt klart skulle föredra. Och alla läkare säger att jag måste vänta tills jag är 18. Vet verkligen inte vad jag ska göra. Ända sen jag var liten har mina leverfläckar varit en orsak till olycka och det har pågått alldeles för länge. Men vart jag än har försökt att söka hjälp så har jag blivit nekad. Vart ska jag gå här ifrån? Löjligt egentligen att en kosmetisk sak har orsakat så mycket smärta men jag klarar inte av detta längre.
asdffgh

BUP svarar:
Hej!
Du är i en situation där omgivningens råd och inställning går emot din egen åsikt och du mår dåligt över hur du har det. Du har sen du varit liten mått dåligt över dina leverfläckar och nu i tonåren låter det som att de fortsatt känns hindrande på ett sätt du lider av. Du är inte ensam om att något i ens utseende orsakar smärta så du är inte ett dugg löjlig. Däremot är det inte säkert att medicinska ingrepp är det som löser problemet.
Vi träffar ungdomar som fastnat i negativa tankar om någon del i sitt utseende. Tankar som gör att de mår dåligt och som blir begränsande i vardagen. Många använder smink, döljer på annat sätt, eller vill göra kirurgiska ingrepp. Forskning har visat att det ofta inte löser problemet utan risken är istället hög att de jobbiga känslorna fortsätter. Då rekommenderas istället samtalsbehandling. Jag vet inte vad du tänker kring det här, men om du känner igen dig i att ditt problem med leverfläckarna långt överstiger andras förståelse av det. Då tycker jag att du ska prata mer om det.
På en ungdomsmottagning kan du i en samtalskontakt med tystnadsplikt få prata mer för att reda i vad det är som gör att du mår så dåligt över leverfläckarna, hur du kan hantera det och om ingrepp skulle kunna vara hjälpsamt. Kanske räcker det med ett samtal eller så hittar ni något sätt att prata vidare om det här som kan minska ditt lidande.