Blir retad i min klass
Hej!
Jag är en tjej på 13 år och jag blir retad i min klass för att jag gillar en kille som heter W<3 Jag har sagt sluta men dom lyssnar inte. Jag och mina bästisar har inte pratat på länge så jag typ exploderar snart för jag har så mycket att berätta och dom är dom ända jag kan lita på för min mamma bryr sig inte och ingen lärare och vår kurator gör inget. Jag vill bara att någon ska hjälpa mig för jag har fått ångest och vill inte vara i skolan för jag vet att dom kommer bara fråga: Hur många barn kommer ni få? Hur går det? och en kille i min klass har hans stora syster på snapchat och han skrev att jag gillar hennes lillebror. Jag fattar inte varför dom gör såhär! Jag har gillat en kille i min klass som heter H men jag visste inte om han gillade mig men nu när jag gillar W nä då ska han skriva det! Men jag vill bara vara med W nu för jag vet att H kommer ändå sabba kärleken om jag blir ihop med W! Jag började gilla W när våra skolor hade tävlingar mot varandra. Han och jag vi bara stod stilla ock kollade runt och våra blickar möttes lite då och då och jag såg att någonting hände där på andra sidan plan och jag tror han såg vad som hände med mig. Men vad ska jag göra jag vill inte att dom ska reta mig mer för jag vill vara kär och vara med mina kompisar som är snälla och förstår mig men dom som retar mig jagar mig så jag fick sitta på en toalett en hel rast och grät dom kom ner och sa att jag skulle koma ut för att det är något man måste göra på vår skola. Jag satt kvar tills det ringde och torkade bort tårarna och gick till klass rummet. Men efter lektionen började dom igen jag sprang till samma toalett som innan och satt där tills vi slutade. När vi hade slutat så ropade läraren på mig och frågade varför jag inte kom på lektionen jag sa: Asså du ser eller hör inget! Du fattar inte vad som händer här i klassen! och sedan sprang jag till min hemliga plats och grät och skrev med mina bästisar. Men vad ska jag göra snälla HJÄLP!!!
I

BUP svarar:
Hej!
Vad knepig situation du har hamnat i. Det verkar inte som om varken vuxna eller jämnåriga förstår hur ledsen du blir när du blir retad för att du är förälskad.
Det är ju verkligen inte något som någon av de andra har att göra med och du har rätt att välja vilka du vill berätta för och vilka som inte ska veta något. Mitt råd är att vända dig till din lärare när det är lugnt runt er och berätta att du suttit på toaletten och gråtit över detta och inte velat gå till skolan. För precis som du säger så kanske läraren inte sett eller hört eller fattat vad som har hänt. Men du kan berätta så att hon/han förstår.
Ibland är det så att varken barn eller vuxna förstår hur ömtåligt det är att vara kär. De kan tycka att det liksom hör till att man retas och skämtar om kärlek. Du är verkligen inte ensam om att bli sårad och ledsen över klumpiga skämt.
Jag vet inte varför du inte pratat med dina bästisar på länge, det är verkligen viktigt att ha några man litar på som man kan prata med i en sådan här sits. Det var otur att de i klassen som uppenbarligen inte förstår eller respekterar dina känslor, över huvud taget fick reda på att du var förälskad. Jag tänker att din lärare behöver prata med hela klassen om respekt för varandras känslor.