Vad ska jag göra?
hej, jag är 15 år nu och jag tror jag börjar utveckla ätstörningar. jag har haft självskadebeteende i 1 och ett halvt år nu och depression i 2 år
jag har blivit mobbad i 3 år för hur jag ser ut och jag hatar verkligen mig själv. jag får ångest attacker mer ofta fast jag vet att jag har personer som bryr sig (2 personer) och dom vet hur jag mår.
jag vill söka hjälp men jag kan inte för jag har problem med prata seriöst om hur jag mår med personer jag inte känner, jag litar heller inte på folk som kuratorer å så.
jag vet inte vad jag ska göra och jag har agritions problem och jag är rädd att jag kommer säga fel saker till dom jag älskar.
jag vet inte längre vad jag ska göra..
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har bra koll på hur du mår och vad du skulle behöva. Att det känns svårt att prata seriöst om svåra saker med personer man inte känner är vanligt. Bra att du har två personer i din närhet som du kan prata med och som du känner bryr sig! Tillsammans kanske ni också kan prata om vad som känns svårt med att ta professionell hjälp så att du får stöd i det. För det låter som att det är läge för mer hjälp trots att det känns svårt. Det du sliter med är sådant som finns bra hjälp för och som brukar vara svårt att ta sig ur på egen hand.
Jag vet inte vad din rädsla för att säga fel till personer du älskar helt handlar om. Men vill att du ska veta att vi alla säger fel saker ibland. Det du kan göra är att gå vidare med att ta stöd för det som bekymrar dig. Det hjälper både dig och de som älskar dig att du kan få må bättre. Att bli för arg skadar relationer, men att berätta för sina närstående om din rädsla för att de ska skada mellan er och att du vill ta hjälp kan vara ett viktigt steg.
Att känna tillit i en samtalskontakt är något som byggs upp. Jag tycker att du ska berätta att du känner att det är svårt att prata med någon du inte känner och att du inte litar på kuratorer och liknande. Då kan ni hjälpas åt med hur ni kommer runt det med tiden. För som sagt, du är inte ensam om att tycka så i början av en kontakt.
Så, för att tydligt besvara din fråga om vad du ska göra. Ta kontakt med den BUP-mottagning som du tillhör och berätta kort, likt du gjort i ditt mejl hit om vad som plågar dig och att du önskar hjälp. Sedan får du ta ett steg i taget, det kan kräva mod, viss uthållighet, och kommunikation av din upplevelse. Men utifrån det du skriver så låter det som att du är redo för det. Ta hand om dig!