Tänker samla mod
Hej.
Jag är en 13 årig tjej.
Jag tror att jag behöver hjälp, men vet inte hur jag ska våga.
Jag tror att jag har någon form utav ätstörning.
Jag är fixerad av att veta vad jag äter, får ångest och mår skit varje gång jag ätit, brukar hoppa över måltider, blir dock för hungrig ibland och äter skitmycket. Men efter det får jag sån ångest att jag spyr upp det, medvetet alltså.
Brukar även skära mig själv, oftast på insidan av låren så ingen ska se.
Tränar ganska mycket, har börjat märka att jag och min kropp mår sämre.
Så vill ha hjälp, då jag inte orkar så mycket mer.Vad ska jag äta????
Men vågar inte riktigt ta hjälp av någon, är rädd för att föräldrar eller mina kompisar inte skulle förstå, dömma mig och lämna mig ensam.
Så jävla rädd för det, men så mår jag skit och orkar inte leva så här heller. Så om jg bara kan få ett svar för var jag kan få hjälp, så tänker jag samla mod och Göra det. För jag orkar inte ha det så här mer.
Vilma

BUP svarar:
Hej Vilma!
Vad bra att du nu är beredd att samla mod och söka hjälp för så här jobbigt ska du inte behöva ha det. Du säger att du är rädd för att andra inte kan förstå dina svårigheter om de får veta och istället kommer att vända dig ryggen. Så kan det kanske vara med kompisar att de drar sig undan om de blir oroliga för dig och inte vet vad de ska göra. Men dina föräldrar kan göra något mer av sin oro som att se till att du får hjälp. Och om dina kompisar vet att du får hjälp av vuxna behöver de inte känna sig ansvariga för att hjälpa dig.
Det finns många ungdomar som har de svårigheter du beskriver och det finns ingen anledning att döma dig eller någon annan för det. Det är oftast svårt att ta sig ur detta själv med egen vilja utan man behöver hjälp av professionella vuxna.
Jag tycker du ska börja med att tala med skolsköterskan och att tala med dina föräldrar. Om det känns för svårt att tala med dina föräldrar kanske skolsköterskan kan hjälpa dig med det.
Bra att du tänker samla mod och Göra det. Det här tar alldeles för mycket kraft och livsglädje ifrån dig som du istället skulle kunna använda till annat.
Lycka till!