Vad ska jag göra för att få hjälp
hej jag är 16 år och jag mår ganska dåligt. jag har självskadebeteende och har mycke självmords tankar. Allt började med att jag har bråkat med min mamma sen jag var liten, hon har slagit mig så länge jag minns det. På kvällarna är jag alltid deprimerad och vet inte vad jag ska göra känslan är att jag bara vill försvinna. Vad ska jag göra för att få hjälp?

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Du och din mamma har bråkat under lång tid och din mamma slår dig.Så ska du inte behöva ha det. Att hon slår dig är inte acceptabelt och det måste få ett slut. Även om ni båda är inblandade i konflikterna så är det inte ditt fel att hon slår dig utan hennes ansvar och hon behöver hjälp av vuxna för att hitta andra sätt att förhålla sig till dig.
Det låter som det är mer konflikter i kontakten mellan er än att din mamma kan vara det stöd för dig som du behöver. Det kan vara lätt att tänka att konflikterna med en förälder är ens eget fel och att man känner sig dålig och värdelös .Det är inte konstigt att få tankar  om att inte vilja leva och att vilja skada sig själv. När man utsätts för våld reagerar man ofta med att själv bli våldsam som du gör när du skadar dig själv.
Du måste börja med att berätta för någon om hur det är även om det känns svårt.
Du kan tala med skolkurator eller ringa/ chatta med BRIS. Du kan också själv vända dig till socialtjänsten eller på länken här, kollpåsoc, läsa om hur de arbetar. Du säger ingenting om andra vuxna i ditt liv. Finns det kanske någon annan förälder som du kan tala med?
Du måste sluta skydda din mamma och berätta!