Är jag bi eller inte?
Hej! Jag har sedan länge haft psykiskohälsa. Det är väldigt svår för mig att beskriva vad det egentligen är. Jag har svårt att definera min sexuella lägning även om jag har haft en pojkvän sedan 3 år tillbaka. Jag mår så dåligt att jag går och tänker på det varje dag? Är jag bi eller inte? Är jag det eller inte?? Så har det varit i snart 5år. Att tänka på det varje dag är otroligt jobbigt. Jag vill inte vara Bi, vill verkligen inte. Ibland undrar jag ens över om jag är attraherad av båda könen eller om jag är aseksuell.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för brevet!
Jag svarar dig med en motfråga: varför är de så viktigt att veta? Vad skulle bli annorlunda i ditt liv om du hade svar på frågan? En av livets utmaningar, tror jag, är att leva med ovisshet. Det faktiskt mycket vi inte kan få svar på eller vara säkra på. I värsta fall leder det till ångest, i bästa fall till nyfikenhet, överraskningar och utmaningar. Jag tror också att livet skulle vara gråare om vi hade svaren på alla livets gåtor. Det fanns inte så mycket som var värt att ta reda på eller utforska i så fall. Det skulle inte vara så spännande att leva helt enkelt.
Ytterligare en fråga: vilka konsekvenser skulle det få om det visade sig att du var bisexuell? Varför är det så oönskat? En fråga till: hur har du och din kille det och har det något med dina funderingar att göra? Har ni det bra tillsammans eller är det brister i relationen som gör att du funderar på din läggning? Har du varit tänd på någon tjej och att det oroar dig? Tycker du det är svårt att skilja på att gilla någon eller vara sexuellt attraherad? Ja som du ser väcker ditt brev många frågor.
Om jag nu ändå skall försöka svara på din fråga, så kommer du nog att finna svaret så småningom. Inte genom att försöka ta reda på svaret genom att fundera, utan genom att leva livet. Svar på frågor som dina, får vi oftast genom erfarenheter, inte genom att tänka ut svaret. Ett sätt att bli klokare på frågor om dig och din identitet är kanske att prata med andra. De funderingar du har är vanliga, kanske till och med att alla människor under tillfällen i livet ställer sig frågor om sin sexualitet. Egentligen är det kanske bara en variant på frågan, vem är jag? Eftersom frågeställningen är så allmänmänsklig borde inte vara svårt att intressera andra för att prata om det.
Om det här är ett stort problem för dig och du behöver professionell prathjälp är mitt tips att ta kontakt med Ungdomsmottagningen där man kan prata om frågeställningar av den här sorten. Kanske att det skulle kunna få dig att släppa grubblandet och i stället leva ditt liv.
Önskar dig det bästa.