När jag är full kan jag prata med folk
Hej!
Lite bakgrundshistoria; Jag började gå på bup när jag var 14 för social fobi, eller jag gick inte dit utan dom kom hem till mig. Mina föräldrar hade ringt dom för att jag inte lämnade mitt rum eller pratade med någon på flera veckor. Så när dom kom hem till mig så skickade dom lappar under dörren för att jag inte gick ut och det kanske låter jättetöntigt med det funkade jättebra och efter några gånger började jag prata genom dörren och sen fick dom prata med mig i rummet. Men när dom kunde prata med mig tyckte dom att det inte behövdes hembesök längre och ville att jag skulle åka dit istället men jag gjorde aldrig det för jag klarade inte av det så det blev inget mer med det för det var precis då jag upptäckte spriten. Jag tog från mina föräldrars barskåp och det ångrar jag djupt idag.
För när jag är full kan jag prata med folk, jag kan prata med tjejer, jag har kompisar, jag kan gå i skolan. Allt blev liksom skitbra. Men om jag slutade dricka som kom allt tillbaka så jag fortsatte. Idag dricker jag ungefär 2-3 flaskor sprit i veckan och jag vet att det är jättemycket, men jag måste göra det för att fungera. Jag har kommit på massa sätt för att inte lukta sprit eller se för full ut och jag har extra jobb så jag betlar för spriten själv. Men när jag går förbi centrum eller tunnelbanan och ser alla nergångna alkisar och pundare inser jag att dom började precis som jag håller på nu. Men jag kan inte sluta, jag blir liksom sjuk om jag slutar dricka, jag börjar skaka jättemycket, jag svettas och det här låter säkert jättekonstigt men jag börjar också se typ färgglada gubbar/figurer som dansar, som inte finns där. Jag vill inte ens veta hur min lever mår.
Men det värsta är ju ångesten, ångesten att inte våga göra någonting. Jag har tänkt mycket på att gå till bup igen men jag skulle aldrig kunna göra det nykter men det skulle vara jätteskumt om jag kom dit full också. Helst skulle jag vilja att dom gjorde som dom gjorde förut men jag vet liksom inte. När jag skriver det här skäms jag för att jag just nu laddar upp för skolan med lite vodka för att klara av dagen... ._.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker du verkar väl medveten om ditt dilemma och problem. Även om spriten hjälper dig nu så kommer det i längden skapa nya större problem. Men det finns annan hjälp för social fobi – både samtalsterapier och medicinering som kommer att hjälpa dig bättre utan de skadeverkningar spriten har.
Du har svårt att söka hjälp utan att dricka innan. Enklast är kanske att ringa till BUP och bara berätta det du beskriver i detta brev. Det bästa är nog att berätta som det är.
Nu vet jag inte var du bor och vilka mottagningar som finns där. Men det kan finnas flera ställen förutom BUP där du kan söka hjälp tex vårdcentralen, ungdomsmottagning eller kanske någon missbruksmottagning.
Det viktiga är nog att du söker hjälp någonstans så kommer de att se till att du kommer till lämpligt ställe.
Lycka till!