Svårt att kontrollera min ilska
Hej! Jag är 14 år gammal men jag kommer att fylla 15 år snart. Jag blir väldigt arg och upprörd på allting och alla hela tiden. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag blir arg när folk äter, dammsuger, gör ljud över huvud taget. Jag blir även arg när jag inte får om jag vill och jag har det väldigt svårt att kontrollera min ilska. Jag skulle vilja ha hjälp men mina föräldrar är skilda och jag bor med min pappa. Han blir också lätt irriterad och han stör sig på att jag säger ''asså''. Jag är mobbad av nästan hela min skola, jag har få kompisar och min bästa vän är 2 år yngre än mig. Jag har haft stora problem genom den senaste tiden. Min lillasyster är arg på mig hela tiden och hon bryr sig inte om oss alls. Hon ignorerar mig och gör inte som jag säger, hon hjälper mig aldrig med något. Hon messar bara sina kompisar hela tiden och lämnar familjen utanför. Snälla hjälp
Hoppas jag kan få ett vettigt svar för det kan faktiskt behövas...
norrland.com

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du ser ilskan som ett problem och vill ha hjälp med det. Många ilskna personer skyller på andra istället för att se sin del i problemet. Det gör inte du. Som jag ser det är inte ilskan problemet utan vart den tar vägen eller vad du gör med den. En känsla är ju ändå bara en känsla.
Sen kan jag se att det finns mycket annat som du skulle behöva ha hjälp med för att får ordning på livet. Du nämner mobbning, irritation mellan dig och pappa, knepig relation med lillasyster m.m. Kanske att din ilska är en reaktion på allt det? I så fall kanske det kan vara en bra idé att försöka förstå vad ilskan vill säga till dig. När det gäller mobbningen behöver du hjälp från vuxna. Det är ett skolproblem som kan vara svårt att klara av själv. Är det någon som vet? Vem kan du prata med? Kan någon av dina föräldrar hjälpa dig med det? Om inte kanske du kan prata med din mentor eller skolkurator. Du kan förstås även prata om dina andra bekymmer med kurator. Jag skickar också med en länk med tips på olika ställen där man kan få stöd online. I bland kan det kännas lättare att börja så.
Dröj inte med att söka stöd för så här skall du inte behöva ha det.