Sju dagars resa i Europa
Förra året var jag iväg på ett utbytesår i USA. Under detta år lärde jag känna två underbara tjejer jag idag räknar bland mina närmaste kompisar. I år ska jag ta studenten och dessa är inbjudna och ska komma till Sverige. I samband med detta har vi planerat en 7 dagars resa i Europa. Jag har nyligen fått reda på att min kille lider av panikångest och denna resan är en av sakerna som får honom att få en attack. Han säger han ej kommer fixa att jag åker iväg själv pga att attackerna kommer bli för jobbiga och att han därför inte finns kvar när jag kommer tillbaka. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Jag älskar denna killen med allt jag är och är inte reda att ge upp på vårt förhållande pga denna resan. Samtidigt vet jag att det kommer vara påfrestande för mig om han följer med eftersom det blir en krock av världar. Upplevde detta när mina föräldrar kom på besök i slutet av mitt år i USA. Jag är så förvirrad och vet verkligen inte vad jag ska göra. Uppskattar alla råd jag kan få.
A

BUP svarar:
Hej A!
Tack för brevet. Det här att han inte finns kvar om du åker ensam, betyder det att han gör slut eller att han tar livet av sig? Om han är självmordsbenägen bör han söka professionell hjälp för det och inte av dig i första hand. Kanske att han behöver tillsyn under tiden du är borta om det så illa med honom.
Om att inte finnas kvar betyder att han gör slut, så kanske du bör fundera på vad det skulle betyda för din kärlek till honom om du ger efter. Skulle du tycka lika mycket om honom efter resan om han följer med? Hur skulle din resa med amerikanskorna bli om han hänger på? Skulle du och dina kompisar kunna ha kul i så fall? Skulle ni anpassa ert prat och vad ni gör efter din kille istället för att det blir ert efterlängtade återseende? Skulle det förstöra resan? Finns det risk att du skulle känna att du blir kvävd? Skulle det göra slut på kärleken?
För övrigt tycker jag att du skall uppmana din kille att söka behandling för sin panikångest. Det finns bra hjälp att få. En bra relation bygger sällan på att en av parterna tar hand om den andra ensidigt. Risken blir att man reduceras till sjuksköterska istället för kärlekspartner.
Lycka till med resan!