Är jag en dålig vän?
Hej?
Min kompis är på en fest och mår inte så bra, men jag verkar inte kunna bry mej? Jag har fått diagnosen Autism Asperger Syndrom och undrar om det har något med det att göra. För jag har märkt att jag inte riktigt bryr mej om några av mina "vänner" fast jag har sovit i samma säng som dom och några av dom har jag till och med pussat/hånglat med. Om jag skulle byta skola skulle jag inte göra ett enda försök att hålla kontakten med dom. Dom säger saker som "jag är glad över att jag träffade dej" och "älskar dej" (som en vän då, jag är gay och hon vet det) men varje gång jag säger det tillbaka känns det som att jag ljuger. Jag gillar att vara med dom i skolan, dom är bra sällskap och vi har kul, men det är allt. Är jag en dålig vän, är mina vänner dåliga eller händer det här tack vare min diagnos?
Smörgåsen

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt av dig att skriva och dela med dig av dina funderingar kring hur relationer blir för dig när du uppmärksammat något som väcker tankar hos dig. Att ha Asperger betyder inte att man är en dålig vän eller att man måste känna svårigheter i relationer, men jag tror att många med Asperger skulle känna igen sig i det du beskriver. Att det kan kännas som att man har ett annorlunda sätt att tänka än kompisar och att det ibland kan ställa till det. Därför är det så bra att du funderar över hur det blir för dig, att vara medveten är grunden. Du behöver ju få kunna vara på ditt sätt, samtidigt som relationer ju också handlar om hur det blir för den andre.
Jag tycker att du ska gå in och kolla på sidan Ung och Asperger. Där kan du läsa mer om Asperger och relationer. Se vad andra med diagnosen berättar till exempel. Det kan också vara en ide att prata med dina närmaste om att du oroar dig för hur det blir mellan er. Om du upplever att det blir bekymmersamt i dina relationer på ett sätt som blir svårt för dig att hantera och vill prata om det så kan du kontakta en ungdomsmottagning