Har läst om ADHD hos tjejer
Hej!
Jag är en 15 år gammal tjej och jag har ofta svårt att sitta stilla och fokusera på någonting som är tråkigt. Jag har svårt att komma ihåg vart jag lägger saker och jag blir väldigt lätt arg och ledsen. Jag har läst om ADHD hos tjejer och att det där ofta förekommer att man lätt kan bli utstött från "kompisgäng" och att må dåligt rent psykiskt kan vara vanligt. Jag har dålig självkänsla och jag tycker att jag är näst intill värdelös på allting så jag undrar om det skulle vara så att jag har en diagnos. Jag tror inte det, men jag vet inte hur allt fungerar i hjärnan och jag vågar inte prata med någon om det för det känns som att min familj bara skulle avvisa det som en sorts fas eller att eftersom att jag är tonåring så är det bara hormonerna som spritter.
Jag vet inte om jag ska fråga mina föräldrar om det här och om vi borde gå till en psykolog eller liknande.
Äpplet

BUP svarar:
Hej!
Du har både läst om och funderat mycket på om du har ADHD eller inte och det tycker jag räcker som grund för att du ska söka hjälp. Du behöver få prata med någon kunnig person som kan bedöma om du bör utredas för den diagnosen eller inte.
Du beskriver också att du känner dig värdelös och det kanske är det allra viktigaste att börja prata med någon om och reda i vad det beror på. Kommer den känslan sig av att du har det svårt med koncentration eller kompisar eller hur du har det hemma eller andra saker i ditt liv. Samma symtom kan ha många olika orsaker.
Jag tycker att du ska börja med att prata med någon i skolan, till exempel din lärare/mentor, skolkurator eller skolpsykolog, om dina tankar. Då kan ni diskutera om/hur dina svårigheter märks i skolan och om det skulle behövas redas ut vad det beror på. Ni skulle sedan gemensamt kunna prata med dina föräldrar om det skulle kännas bra.
Om du vill gå vidare med utredning måste dina föräldrar vara informerade för då behöver de svara på frågor om hur det var när du var liten och berätta om/hur de märker att du har svårt med uppmärksamhet och koncentration och sådant.
Jag tycker du är klok som funderar över dig själv och tänker att du skulle ha god hjälp av någon som skulle kunna fundera tillsammans med dig.