Måste man ringa till mottagningen först?
Finns det möjlighet att besöka någon form av mottagning istället för att ringa när man vill ta kontakt första gången? Jag tycker det är väldigt jobbit att ringa till männsikor jag aldrig har pratat med förut.
FC

BUP svarar:
Hej FC och tack för din fråga.
Jag tror att de flesta mottagningar föredrar att man ringer och bokar tid, men å andra sidan så tror jag inte de kommer att avfärda dig om du väljer att helt enkelt knalla in på till exempel BUP eller Ungdomsmottagningen och be om att få en tid att prata med någon. Ett annat alternativ är ju att du ber någon ringa åt dig, som en förälder eller släkting.
Annars vet jag att vårdcentraler ofta har så kallade dropin-tider då man kan ta en nummerlapp och vänta på sin tur. Även om de inte kan erbjuda det stöd du behöver så kan du få hjälp vidare till rätt mottagning.
Mitt tips är att försöka be någon om hjälp att ringa.
Lycka till!