Vill inte få ätstörningar
Hej! Jag är en tjej som tränar ganska mycket, men när jag inte tränar så är jag jätte rädd att gå upp i vikt å att äta. För att jag vill inte gå upp i vikt. Jag måste alltid träna innan jag äter,annars får jag grov ångest. Jag har alltid normalviktig, men nu börjar jag tänka att jag ska gå ner ett kilo för då kommer jag må bättre och bli gladare. Jag jämför mig md väldigt många ut av mina kompisar då dom där ganska mycket smalare än jag, då blir jag jätte ledsen och börjar skära mig på mina handleder. Nu har jag börjat skriva in i en app vad jag äter varje måltid för att se hur själva hälsan ligger osv. Jag vill inte få ätstörningar, men jag kan inte ro för det. Hur ska jag göra???
filippa

BUP svarar:
Hej Filippa!
Tack för ditt brev. Det låter som du oroar dig en del över din rädsla att gå upp i vikt. Det är bra att du ser det så och att du vill göra något åt det.
Du är väldigt fokuserad på vikten just nu och tänker att om du skulle gå ner ett kilo så skulle du må bättre och vara gladare. Det är som att vara smalare blir det enda som får avgöra ditt värde i dina egna ögon och bestämmer hur du mår och känner dig. Trots att du är normalviktig.
Sannolikt är det inte så att du efter ett kilos viktnedgång kommer att bli nöjd och glad med livet. Risken är att du kommer att vilja gå ner mer och mer utan att bli nöjd. Det verkar du själv också se. Du undrar vad du ska göra eftersom du blivit alltmer upptagen av vikt, träning och mat.
Det är bra att försöka bryta den här upptagenheten av vikten innan den kanske kan bli värre och svårare att handskas med. Kan du kanske klara att inte skriva upp vad du äter varje dag eftersom det ökar ditt fokus på vad du äter? Kan du försöka att inte träna fullt så mycket och stå ut med den oro du känner då? Att gå emot sådant som du nu brukar göra för att minska din vikt.
Det kan också vara bra att bli uppmärksam på annat i ditt liv som påverkar hur du mår än vikten. Som hur du har det med kompisar, hemma i familjen och med alla olika krav i skolan. Du är 14 år och det är en tid då mycket på kort tid brukar kunna ändras i livet. Det är vanligt att känna sig osäker på mycket , hur man ska vara och se ut för att duga, hur man ska vara i relationer till kompisar och till någon man kanske blivit intresserad av.
Men det är svårt att i en frågespalt ge bra råd som fungerar för dig. Det bästa är att du pratar om detta med någon, kanske skolsköterskan. Och att du gör det nu innan det kanske blir svårare att bryta.
Lycka till!