Min mamma har bullimi
Min mamma har bullimi, har haft det några år. Det är dock bara jag och min syster som har märkt och vet. Detta är väldigt jobbigt, jag vet inte vad jag ska göra, jag vågar inte prata med henne. Dessutom är jag bara 13, och jag vet att jag inte båorde behöva ta hand om det.
Hon är ganska nedstämd och tränar överdrivet mycket. Dessutom äter hon tabletter för förstoppning, jag är ganska säker på att hon gör det för att få ut allt i kroppen efter hon ätit, så att hon ska se smal ut. Eftersom jag frågat varför hon äter och hon inte vill svara, och dessutom säger att jag inte ska berätta för pappa.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har vetat om detta länge, och min syster är 15.
orolig

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Bra att du skriver och undrar hur du ska göra.
Jag tycker inte att du och din syster ska ha denna ”hemlighet” bara för er själva längre. Bulimi kan vara en besvärlig sjukdom och jag förstår att ni är oroliga för er mamma.
Du skriver hit. Vad tänker din syster? Jag tror det enklaste och bästa du kan göra nu är att helt enkelt berätta för din pappa om dina misstankar du har om din mamma. Att mamma lider av ”bulimi” är inte en hemlighet du ska dela hemligt med sin mamma. Du skriver att du vet att du inte borde behöva ta hand om det och därför måste du överlåta detta till dina föräldrar. I detta läge är det din pappa som kan hjälpa din mamma inte du. Så jag tycker du ska berätta.
Om det känns svårt och du vill diskutera mer så tycker jag att du ska ringa Bris och prata med en kurator anonymt.
Lycka till och hoppas din mamma får hjälp med sina ätproblem.