Har ENORMA problem med min mamma
Hej,
Jag är en tjej på 16 år som har ENORMA problem med min mamma. Jag misstänker stark att min kära mor har borderline p.g.a sättet hon behandlar mig och min bror. Jag och min bror har bott hos vår pappa i princip hela livet eftersom min mamma är som hon är. Min pappa tog i princip oss ifrån henne för att hon är som hon är. För några år sen blev min pappa sjuk och han dog för ca 1 år sen och det var inte så illa eftersom vi visste att han skulle dö snart. Detta innebar tyvär att jag och min bror behöve flytta till min mamma.
Min mamma är manipulativ, utpressade och gör vad som helst för uppmärksamhet och bekräftelse. Hon håller på att skära sig och sen visar mig vad hon har gjort. Om jag t ex kommer hem sent så skickar hon bilder på sina uppskurna armar och säger att hon tänker ta livet av sig om jag inte kommer hem. Sen säger hon att det är på grund av mig som hon skär sig för att jag inte älskar henne och inte finns där för henne. Hon skickar bilder på snaror och tabletter och varje gång jag inte finns där för henne så hotar hon med att ta livet av sig.
Men det absolut värsta var det hon gjorde mot min bror. Min mamma behöver konstant uppmärksamhet vilken innebär att hon alltid tar hem främmnande män varje dag. Men en gång gjorde hon närmanden på min bror, hon tog på honom och viskade saker till honom. När jag fick reda på det här kändes det som ett jävla knivhugg i bröstet. Min bror är den snällaste och gulligaste killen på planeten och han har också en utvecklingsstörning. På utsidan ser han ut som vilken 19-årig kille som helst, det går inte att se att det är något "fel" på honom, men han tänker som ett barn. Han är ett litet barn i en stor kropp. Detta gör att han är oerhört naiv och godtrogen och inte förstår vad sånna saker är.
Att min mor kunde göra så mot honom...jag blir så arg att jag inte vet vad jag ska göra. Även om det inte var något allvarligt så kan jag inte fatta att hon kunde utnyttja honom på det sättet. Jag brukar ofta tänka "skit i henne, jag bryr mig inte om hon dör". Men hon är fortfarande min mamma. Som tur är flyttade min bror till ett speciellt boende precis efter det, men jag vet inte om jag pallar av hennes psykiska misshandel.
När jag var yngre hade jag också ett självskadebeteende som gjorde att jag blev inlagd och bältad. När hon fick reda på det här blev hon nästan stolt och avundsjuk på mig. Hon ville också bli bältad och pratade med mig som att "vad häftigt att du kan skära dig så djupt, jag önskar att jag också kunde göra det". Nu har mitt självskadebeteende kommit tillbaka eftersom hennes närvaro är extremt påfrestande för mig och jag skulle aldrig kunna ha en kontakt med bup igen om hon är inblandad, aldrig. Hon stöttar inte mig att må bättre, hon glorifierar mitt beteende och tycker att vi har en massa gemensamt.
Jag är trött på alla hennes självmordshot och inte kunna göra något för att jag måste vaka över henne hela tiden. Jag vet inte hur många gånger jag ringt polisen eller ambulans pga av all skit hon gjort. För om jag är hemma sent så tar hon en överdos eller skär sig eller lägger sig på tågspår. Jag orkar verkligen inte med hennes beteende och ja, hon har sina bra stunder och när det är bra är det skitbra, men jag orkar inte med det dåliga. Jag vill nästan bara låta henne dö så jag slipper allt men jag vet inte vad jag ska göra?
Tokmor

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar vad du ska göra. Svaret är väldigt enkelt. Jag tycker att du ska ta kontakt med Socialtjänsten och berätta hur det är. De borde redan veta efter allt som du beskriver har hänt eller är de okunniga? Jag tycker verkligen att du ska flytta, för hennes beteende låter väldigt destruktivt både för henne själv och dig. Och jag tror inte du kan göra så mycket åt det men blir väldigt påverkad på ett dåligt sätt. Så tag snarast kontakt med Socialtjänsten eller berätta för din skolkurator hur du har det så kan hen hjälpa dig. Du kan läsa mer på om Socialtjänsten och hur det fungerar på KollPåSoc.
Sedan undrar jag om du har någon själv att prata med om hur du själv mår och har det? Det låter inte så. Skulle inte det vara bra att ha någon vuxen att prata med om allt som händer med din mamma, hur hon är och hur du ska förhålla dig till henne? Dessutom har ditt självskadebeteende kommit tillbaka och det kan vara bra att få hjälp och stöd när du vill sluta med det.
Du kan ta upp detta med Socialtjänsten eller din skolkurator om du väljer att prata med hen. Du kan själv ta kontakt med BUP och berätta om din situation och höra med dem hur du ska göra. Oftast vill BUP att föräldrar(vårdnadshavare) ska vara informerade om BUP kontakt. Det betyder dock inte att de behöver vara med på några samtal om det inte är konstruktivt.
Kanske kan du ha någon hjälp av att läsa på Kulin.nu om andra i kanske liknade situationer hemma?
Du verkar vara väldigt ansvarsfull, klok och kapabel! Hoppas att du nu får någon bra hjälp och stöd för dig själv!
Lycka till!