Ligger i min säng och har panik
Jag har alldrig skrivit till er förut så det här är min första gång. Men asså jag har alltid vart en jävligt ensam person och jag är väldigt blyg och så. Så det är väldigt svårt för mig att skaffa kompisar. Jag har typ ingen som jag kan prata ut med riktigt och litar inte heller på någon för har blivit sviken så många gånger. Just precis nyss så skrev min bästavän att hon skämdes över mig för att jag säger hej och hejdå lågt inför hennes föräldrar, och jag skäms över mig själv för att jag är så jävla dum i huvet och säger det lågt. Hon säger att det är oartigt och shit, asså får panik för hon är den enda kompis jag har son jag liksom är med på fritidenm har likspm gjort såå mycket för henne jag har liksom vart ute länge för hennes skull. Jag har till och med förlorat bra vänner för hennes skull och nu har jag svikit dom så dom vill inte ha något med mig och göra. Nu ligger jag i min säng och har panik och kan inte gråta för att då kommer pappa hörs och vill inte det för han fattar inte ändå. Jag vet inte hur jag ska balansera mitt liv det är så mycket just nu och ligger efter i skolan, plus måste balansera familj vänner skola och läxor och sånt. Jag vet inte vad jag ska göra och behöver hjälp.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för brevet. Eftersom du i slutet av brevet skriver att du behöver hjälp vill jag till att börja med bara hålla med dig. Du låter så ensam med dina problem. Det du skriver om din bästa vän får mig att tänka att inte ens din bästis känner dig särskilt väl. Annars skulle väl kompisen veta att du blyg och har svårt att visa upp dig. Då borde kompisen förstås inte kritisera dig för det och skämmas för dig. Du blir ju knappast mindre blyg av att bli kritiserad, eller hur? Och sen alla krav och stress från skolan. Inte undra på att du har panik. Finns det någon vuxen du har förtroende för, gillar och som du kan prata med. Jag ser inte att det går att ge dig tillräckligt med hjälp i ett mejl.
Det jag tror skulle kunna hjälpa dig är att ta kontakt med kolkurator eftersom den vet hur det fungerar på just din skola och som kanske också kan hjälpa dig i det som är besvärligt för dig i skolan. Kanske det går att hjälpa dig med att få ner stressen kring skolan och det skulle nog vara en stor hjälp. Kanske att du skulle kunna ha hjälp att kontakta ”Tjejzonen”eller BRIS? Sen undrar jag förstås om mamma kan vara till hjälp, nu när du inte riktigt tror att pappa kan förstå dig.
Önskar dig det bästa!