Har börjat skriva på ett självmordsbrev
Hej. Jag har ett jätte bra liv och det men mår ändå jätte dåligt. Jag känner att skadar jag inte mig själv så skadar jag nån annan. Känner mig så ensam fast jag har så många människor runt mig. Det har hållt på i ca 3 1/2 år snart och det blir bara värre och värre. Jag har försökt ta självmord en gång tidigare och har funderat på det tidigare. Jag har till och med börjat skriva ett självmordsbrev. Jag vet inte vad jag ska göra snart. Hur ska jag sluta må så här och varför mår jag så här? Mina föräldrar vet redan om det sen tidigare men dom tror det är över men ja isolerar mig bara och börjar stänga ute dom människor som vill försöka hjälpa. Finns det några tips på vad man ska göra?
/anonym

BUP svarar:
Hej!
Klokt av dig att skriva hit när du känner att du mår så dåligt och isolerar dig mer och mer. Starkt av dig att prova ett nytt sätt att få hjälp när andra känns svåra!
Du är inte ensam om att känna att du å ena sidan har ett jättebra liv, men å andra sidan må mycket dåligt. Ibland kan det bli som att man fastnar i sådana funderingar - kanske för att man känner skuld gentemot sin omgivning för hur det är. Kan du känna igen dig i det?
Risken är att man drar sig undan hjälp precis som du skriver. Att du har tankar om att du skyddar andra genom att rikta skadandet mot dig själv är på ett sätt begripligt, men jag vill vara tydlig med att säga att det inte hjälper i längden.
Att skada sig själv brukar inte leda "rätt", risken är att man istället fortsätter att vara i det som gör att man fortsätter att må dåligt. Du behöver mer hjälp, även om många saker har provats finns andra sätt.
När det handlar om att må som sämst är också de mest grundläggande sakerna som viktigast. Att inte vara ensam, att äta, sova och komma ut och röra på sig. Att försöka bibehålla vardagsrutiner fast man kanske bara vill ligga i sängen. Men det här behöver du stöd i och skydd om det är så att självmordstankarna tar över. Du ska inte fortsätta att vara ensam med ledsna tankar eller tankar på hur du ska ta ditt liv.
Att du funderar så mycket på självmord och att du gjort ett tidigare försök och mått dåligt länge, är allvarligt. Tillsammans med professionell hjälp kan både du och de människor du har omkring dig få stöd i hur ni ska göra. Dina föräldrar kanske tycker det är skönt att de slipper oroa sig för dig just nu, men det är ju för att de lever i tron att du mår bättre. Det är ju emellertid inte så och det gör att du inte tar den hjälp du behöver. Om de visste hur läget egentligen var så är jag säker på att de skulle välja att du fick mer hjälp!
Du ska ta akut hjälp från BUP! Det kan du göra genom att själv ringa din BUP-mottagning eller be dina föräldrar att göra det.
Utifrån det planeras ett fortsatt stöd för dig. Då får du hjälp med de frågor du har om hur du ska kunna sluta må som du gör och varför du mår som du gör. Hade de varit enkla frågor hade du hittat svaren redan. Nu behöver ni tillsammans ha dem med er i ett arbete, som kanske inte går så snabbt som man skulle önska när det känns som värst, men som leder till något bra. Det är många som varit i det du är i nu - känt hopplöshet - men med hjälp hittat ut ur det mörka och fått ett bra liv.