Har jag generell ångest?
Hej jag har mött dåligt jag har varit hemma från skolan för jag varit väldigt förkyld. Sen berättade jag för några helger sen en privat sak t mina föräldrar. Sen dess har jag känt mig förkyld haft spänningshuvudvärk känt mig nervös/pirrig och diarré sen har jag också känt att det bränner/sticker  till på olika ställen i kroppen och lite tryck på bröstet och mer andfådd sen har jag inte velat vara med kompisar lika mycket heller.  Jag började googla lite på Mina symtom och det kunde vara Någon slags generellångest ? Jag behöver lite tips jag ska prata med mina föräldrar och sen vill jag åka till bup och prata med en psykolog. Kan de vara Generellångest?
Ska man åka till er och prata med en psykolog?
Jag behöver er hjälp
Sims 4 e kul

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ibland när man får olika slags kroppsliga besvär så är det lätt att tro att det har psykologiska orsaker. Men det behöver inte vara så. Så vi brukar rekommendera att man först går till en vårdcentral och gör en läkarundersökning. Så jag tycker du ska prata om dina besvär med dina föräldrar och se till att de hjälper dig med en tid på vårdcentralen.
Det finns psykologer på många vårdcentraler så om doktorn tycker att det vore bra om du pratade med en sådan så kan hen hjälpa dig med en remiss. Inga problem.
Om du känner dig orolig och kopplar det till den privata sak du tidigare pratade med dina föräldrar om så tycker jag du ska försöka prata med dem igen. Kanske är du nyfiken vad de tänker nu eller kanske har du något att tillägga nu när en tid gått?
Och om du känner att du har ångest för många olika saker så är det ändå bra att prata med föräldrarna först så att ni tillsammans kan diskutera hur du ska få hjälp eller hur du kan handskas med din oro-ångest. Jag tycker du ska pröva det innan du åker och pratar med en psykolog.
Lycka till!