Jag är så oälskad
Hej. Jag känner mig så borta. Som om jag inte existerar. Jag är inte social och är bara inne på mitt rum hela tiden. Jag brukade ha så starka känslor att det kändes som att jag skulle explodera, men nu är jag bara tom. Jag är jätte nära att självskada just nu, så jag skriver detta delvis för att distrahera mig. Jag försöker åtminstone hålla ut tills februari är över. Det hjälper inte att min sexualitet är så himla flytande, nu gillar jag plötsligt bara tjejer medan jag för nån vecka sedan bara gillade killar. Dessutom är jag så rädd för omvärlden och allt hat som växer sig starkare och starkare överallt. Det känns som att alla är emot mig. Jag är så oälskad. Ibland tänker jag på hur vissa homofober runt om i världen gladeligen skulle döda mig eller skada mig för den jag är och då får jag ångest och panik. Hjälp! Jag orkar inte! Jag har verkligen inga vänner och inget ork att skaffa några. Förlåt att texten är så rörig och osammanhängande, klockan är 1 på natten. Hoppas det går att läsa ändå. Jag är bara rädd för mig själv, mina känslor och allt hat.
.Men du säger, mitt barn, att ditt hjärta är mäktigt

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det innehåller så mycket så det är svårt att veta vad som kan vara viktigast. Hatet du skriver om? Jag får inte riktigt klart för mig om det är omvärldens eller ditt eget? Kanske både och? Jag tycker du skriver om hatet som förstör kärleken. Jag tycker också du skriver om ensamhet och att känna sig oälskad och kanske om vad det kan göra med en människa.
Du beskriver din tillvaro som om du inte existerar, att dina starka känslor har försvunnit och du är inte social längre. Du skriver att du inte har några vänner och inte orkar skaffa några. Jag tycker ändå du ska försöka bryta din ensamhet och försöka bli ”social”. Det är svårt när det känns som alla är emot, som du skriver. Kanske är det då lätt att känna eget hat men också kanske tro att andra hatar för man är som man är? Jag tror verkligen inte om att alla kan inte vara emot dig!
Jag tror också du skulle ha nytta av att träffa någon som du skulle kunna prata om sådant det kanske kan vara svårt att prata om med kamrater. Kanske skolkurator? Om du har en ungdomsmottagning i närheten skulle det kunna vara ett bra ställe. Det finns också möjligheter att anonymt chatta på Tjejzonen eller Bris. Din signatur är väldigt fin och jag tror på den.
Lycka till!