Min pappa snackar skit om mig
Hej jag har det väldigt svårt just nu. Jag hör nästan varje kväll varannan vecka att min pappa snackar skit om mig (mins föräldrar e skilda). När jag e hos min mamma ligger hon mest och sover för hon mår inte heller så bra. Ja har det rätt svårt i skolan där jag är själv mestadels utav rasterna, ingen vill prata med mig. Vi har frågat om ja kunde byta till en klass där jag skulle må bättre men dom sa bara nej. Jag har hört min pappa snacka skit om mig i nästan 4-5 år och han dricker rätt mycket ibland också. Ja mår inte bra och försökt prata med andra släktingar men det har inte hjälpt.
Jc

BUP svarar:
Hej JC!
Jag undrar vem din pappa snackar med när han pratar illa om dig. Är det med någon på telefon eller hör du samtal där ni bor? Är det meningen att du skall höra samtalen eller ”smyglyssnar” du?
Eller är det rent av så att han pratar direkt till dig?
Har du frågat honom vad han menar med det han säger och varför?
Ja som du ser får jag många frågor av ditt brev. Beroende på vad svaret blir på frågorna är det kanske olika saker du skulle kunna göra. Det enklaste kanske skulle vara att direkt fråga honom vad han menar med det han säger.
Som du skriver har du det knepigt med kompisar i skolan. Kanske att du skulle kunna ta hjälp av skolkuratorn med dina problem.
Både de som har med din hemsituation att göra med en mamma som mår dåligt, en pappa som talar illa om dig och dricker och skolan där du inte har det bra.
Kanske att du kan få hjälp något av problemen, kanske att det skulle bli lättare att leva med det om du fick dela dina tankar med någon. Att jag föreslår skolkuratorn att vända sig till är att kuratorn känner till din skola och hur det fungerar just där.
Önskar dig det bästa