Ibland har ''psykiska smärta'' övergått till fysisk
Hej, jag har en fråga. Just nu så mår jag inte jättebra bra. Några gånger har min ''psykiska smärta'' övergått till fysisk smärta. Det känns som om att min hjärta kommer gå sönder. Seriöst gå sönder. Det brukar hända på natten när jag ska sova. Nu så gråter jag mig inte till sömns lika mycket som innan. Men vad ska jag göra när jag gråter så mycket att jag får svårt att andas, när det känns som om att mitt hjärta seriöst ska gå sönder och jag ska dö?
N.S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du blir helt förtvivlad. Vad är det du tänker på? Vad är det som får dig bli så ledsen?
Du undrar vad du ska göra när du mår så dåligt på natten. Jag tänker att om du gråter så mycket att du får svårt att andas, och känner att hjärtat håller på att gå sönder, får du göra något som distraherar eller få dig att tänka på annat.
Kanske ska du tända en lampa och gå upp ett tag? Sätta dig på en stol och börja andas regelbundet och låta ångesten minska. Stark ångest, som i panikattacker, brukar gå över på några minuter. Du kan läsa mer om detta på Vårdguiden
Men det är också viktigt att du försöker förstå varför du blir så ledsen och att du försöker göra något åt det, innan du går och lägger dig. Kanske kan du börja med att ta kontakt med din skolkurator och be att få hjälp med dina sömnproblem och att du inte mår bra.
Eller kan du kanske prata med dina föräldrar om dina sömnproblem och ta kontakt med en vårdcentral. De har troligen någon typ av behandling/hjälp för sömnproblem och ångestproblem.
Lycka till!