Mina kompisar undviker mig när jag är ledsen
Jag vet inte vad ska jag göra vidare. Jag skadade mig själv för 1/2 år sen, hade hemska tankar och jag hatade mig själv, mitt utseende, men det fanns en person som hjälpte mig igenom svåra tider. Efter det mådde jag fantastiskt bra, men för några veckor sen, tog en av mina närmsta vänner livet av sig och efter det har hälften av mina vänner försökt undvika mig, för jag har varit ledsen. Jag har haft problem med sömn för 3 månader nu. Jag mår inte bra och jag gråter varje natt tills jag somnar. Har även sagt det till mina föräldrar, att jag inte mår psykiskt bra, men de säger bara ''get over it'' typ. Vet inte vad ska jag göra vidare. Mina föräldrar tror inte på mig och varje dag känns som en utmaning för mig.
Andersson

BUP svarar:
Hej!
När en närstående tar sitt liv skakar det om tillvaron för er som lämnas kvar. Det är en kris som kan väcka många svåra känslor och funderingar om livet. Det är ofta mycket smärtsamt och svårbegripligt. Att du är och har varit ledsen låter inte konstigt alls. Det är också så att personer runt omkring en kan reagera olika på sorg hos andra. Många blir osäkra på hur de ska agera, kanske rädda för att de ska säga "fel" saker eller känner sig otillräckliga. Sorg lämnar en ofta i en känsla av ensamhet, där man saknar den viktiga personen som dött.
Du är mitt i sorgen. Den behöver få finnas och tar tid. Kanske kan ditt umgänge få vara lite mindre just nu? Kanske kan det få vara okej att alla inte fattar eller kan stötta just nu? Jag tänker att det viktiga är att du inte känner dig helt ensam.
Du skriver att du tidigare mått dåligt och skadat dig själv och att du känner att dina föräldrar inte förstår hur du har det eller vad du går igenom. Det gör att jag funderar över om det inte vore bra med en samtalskontakt där du får prata om hur du har det och tillsammans med en vuxen undersöka vad det är som gör att varje dag känns som en så stor utmaning. Jag rekommenderar att du tar kontakt med en ungdomsmottagning och berättar att du kämpar med hur du mår.
Jag skickar även med några texter som jag hoppas att du kan vara hjälpt av. Ta hand om dig!