Mår dåligt över mitt utseende
Hej bup, jag är 12 år gammal 13 om några dagar och rent utsagt avskyr min kropp. Jag mår så sjukt dåligt över mitt utseende, jag tänker alltid på hur andra barn i världen har det men det är fortfarande inte mig själv, jag måste få vara trygg i min egna kropp. Jag vågar ej visa upp min kropp eftersom att jag tycker jag är tjock, jag har normalvikt men jag har massa fett på magen som gör att jag ser fet ut. Det är en tjej jag gillar i min klass och jag kommer aldrig få henne pga att jag är så ful..
Jag söker efter uppmärksamhet genom att göra dumma saker t.ex skära mig själv osv.
Det ända jag vill är att ha henne, jag kramar henne rätt ofta varje dag och hon har kysst mig men jag tror bara det är pga att hon vet att jag mår dåligt.
Vad ska jag göra för att få bättre självförtroende och vara mer poppis i skolan?
Anonymt helst :/

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.  Det är många som kan känna igen sig i din situation. Det är något som gör att du är så missnöjd med din kropp just nu och att ditt självförtroende sviktar. Det kan ha olika orsaker. Dels är du olyckligt förälskad och det finns inget tillfälle i ens liv som man blir så självkritisk och ofta önskar sig både annan kropp och personlighet. Dels är du i en utvecklingstid i ditt liv när många är missnöjda med sitt utseende och grubblar över vem man är.
Du beskriver att du mår sjukt dåligt över ditt utseende och om det har lett till att du skäms över din kropp så mycket att det begränsar ditt liv så är det viktigt att du får hjälp med att prata om det.
Mitt råd är att du vänder dig till närmaste ungdomsmottagning. Dit kan du söka själv och få prata med någon om vad det är som händer, vad som är realistiskt, hur du har det med kompisar och andra relationer.
Om du hellre vill chatta så finns det möjlighet att göra det på en sajt som heter Killfrågor.
Jag tror att du kan få bra hjälp.