Overklighetskänslor
Hej!
Jag har känslor som jag än så länge kan bara beskriva som overklighetskänslor, även fast jag inte har tunnelseende, hallucinerar inte och platser som jag ofta besöker känns som vanligt.
Jag tror inte jag finns, att jag inte existerar eller att jag är död. Ibland känns det som om min kropp inte tillhör mig, eller att jag förlorat inre organ. Ofta känns det som om jag är instängd i min hjärna och det leder till en av orsakerna till att jag självskadar och vill ta livet av mig (att jag vill sluta vara instängd, att jag ville inte bli född till och börja med).
Dessa tankar och känslor kan komma när som helst, men oftast när jag tänker på mitt dagliga liv (skolan, som jag missar mycket av pga ångest och depression, hemläxor, prov...), när jag får ångest och när andra pratar om döden.
Vad är detta? Är detta overklighetskänslor eller är det någonting annat? Är det allvarligt, borde jag berätta detta för min skolkurator?
Anon

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.  Det du beskriver verkar vara en känsla av att inte riktigt vara med i nuet utan vara en bit ifrån, vid sidan av. Man kan som du själv säger kalla det för en känsla av overklighet. Det är ju något som kan kännas både obehagligt och skrämmande. Men det är svårt att utifrån ett brev säga något säkert om varför det känns så här.
Du har mycket ångest . Det kan vara en anledning. Man kan också känna så här om man varit med om något som varit mycket skrämmande.
Men för att förstå mer är det bra att tala med någon och då förstås också om din ångest och nedstämdhet så att du kan få hjälp att må bättre.
Jag tycker det är en bra idé att tala med skolkuratorn utan att du därför behöver vara rädd för att det är så allvarligt. Du är själv oroad över din känsla och du missar mycket i skolan på grund av ångest och oro. Det räcker för att ta kontakt med skolkurator.
Kanske kan det också vara bra att kontakta vårdcentralen och kolla att du mår bra rent kroppsligt?
Tveka inte!