Jag känner mig värdelös
Jag vet inte vart jag ska börja. Jag har känt mig värdelös och sett väldigt negativt på mig själv sen jag gick i sexan men nu börjar det bli ännu värre. Jag kan knappt vara ensam i en timme innan jag börjar tänka på hur ensam jag är och hur det alltid känns som att det är jag som försöker men inte den andra i en vänskap. Jag kan inte sluta tänka på det.
Ett annat problem jag har är att jag länge har haft svårigheter med att äta men på senaste tiden känner jag mig äcklig och vill kräkas varje gång jag äter. Det är bara vatten som jag kan hälla i mig utan att vilja kräkas. Jag vill verkligen inte sluta igen men jag vet inte hur jag får stopp på dessa tankar.
...

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker till att börja med att du snarast ska göra något åt dina problem att äta innan de förvärras. Kanske kan du gå till skolsyster eller berätta för dina föräldrar så de kan hjälpa dig bli läkarundersökt på en vårdcentral?
Kanske har dessa problem att göra med att du äter oregelbundet och lite? Har du eller är du på väg att få en ätstörning? Kan dina ätproblem på något sätt kopplas till din känsla av ensamhet och att du känt dig värdelös?
Du skriver att du inte kan sluta tänka på hur ensam du är. Det låter nästan som ett tvång? Det känns rimligt att tro att ju mer du tänker på hur ensam du är osv desto mer ensam kommer du att känna dig. Om du bara tänker på hur ensam du är så är det så din värld ser ut – du är ensam! Jag tror du ska försöka bryta dej loss från dessa tankar oavsett hur ensam du faktiskt är. Försök att inte dra negativa slutsatser om att det bara är du som ringer och tar kontakt och så vidare. Försök att inte mäta ditt värde i hur många kamrater du har eller hur många som ringer dig. Du har ett alldeles eget värde oavsett alla andra och hur de ser på dig just nu!
Men det är naturligtvis inte så lätt att på egen hand hitta alternativ till sina negativa tankar.. Kan du prata om dessa saker med din mamma? Eller kan du gå till din skolkurator och berätta att du inte mår så bra nu och vill prata om hur du har det med kamrater och hur viktiga de är för dig? Ett annat sätt kan vara att chatta på Bris eller Tjejzonen. Där kan du träffa andra som kan förstå och stötta dig.
Lycka till!