Ångest över att inte kunna vara med på simträning
Hej jag har simning i skolan om 2 dar, och jag har mens. Jag vet att det kanske ej är liksom rätt ställe att ta hjälp hos men jag vet inte varit jag ska vända mig. Jag fick min andra mens idag och som sagt har vi simning om 2 dar, (tis idag och vi har simning tor och fre). Jag vet inte hur jag ska göra. VÄGRAR använda tampong, att vi inte har tamponger hemma och vill verkligen inte fråga mamma. Har man liksom rätt till att inte vara med på idrotten bara för att man har mens. Vill inte vara sjuk två hela dagar bara pga dethär. Kan man säga till idrottsläraren att man har mens och kan ej va med? känns lite pinsamt. Och vad gör man om HAN säger att man "måste" typ. Har typ ångest över detta snälla säg vad jag kan göra.
anonym och orolig

BUP svarar:
Hej!
Du skriver om ett problem som jag är övertygad om att du delar med många jämnåriga. Du har mens och tycker det känns jättesvårt att prata med föräldrar och lärare om det. Den akuta frågan just nu för dig är, hur du ska göra för att slippa vara med på simningen med skolan. Du tycker det är pinsamt att prata med idrottsläraren om det och du är också rädd för att hen ska säga att du måste vara med på simningen.
Jag tycker du ska gå till skolsyster och prata med henne om hur du ska göra. Hon har säkert träffat många flickor med liknande frågor  och kan ge dig bra råd.
Lycka till!
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se