Ingen vet att jag mår dåligt
jag är deprimerad och har djup ångest. Jag har börjat tänka på att ta mitt liv och ingen vet att jag mår dåligt. Jag undrar hur man ska göra för att komma ur en deprimtion.
L.T

BUP svarar:
Hej L.T
Tack för ditt brev. Du har det riktigt jobbigt men har inte berättat det för någon. Att behålla allt det svåra för sig själv gör det faktiskt ännu svårare.
Du behöver få tala med någon om hur du mår. Någon som förstår och som kan hjälpa dig tänka kring och få perspektiv på hur du känner dig. Sådana här känslor liksom känslor över huvud taget hör ihop med någonting som hur man har det omkring sig, hemma i familjen, med kompisar, i skolan. Fastän de är svåra går känslorna då oftast att förstå och man kan tillsammans hitta vägar för hur man ska komma vidare.
Mitt första förslag är att du ska försöka tala med dina föräldrar om hur du mår så de kan få en möjlighet att ge dig det stöd du behöver av dem.
Men du säger att ingen vet om att du mår dåligt. Om det inte känns möjligt att tala med dina föräldrar kan du först vända dig till skolkurator eller skolsköterskan.
Du kan också chatta med eller ringa till BRIS eller chatta med tjejzonen.
Försök!