Nära på att få ätstörningar
Hej! Jag känner att jag är nära på att få ätstörningar. För att jag känner aldrig för att äta. Och när jag väl äter så mår jag skit dåligt. Och så äter jag väldigt lite då jag väl äter också.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver hit när du känner att du är nära att få  en ätstörning. Du skriver ingen fråga men jag antar att du undrar vad du ska göra. Att förlora aptiten och äta lite kan bero på många saker. Jag tycker att du till att börja med ska undersöka dig kroppsligt. Kanske kan du gå till skolsyster eller också be dina föräldrar beställa en tid på en vårdcentral och låta läkarundersöka dig.
Om du är kroppsligt frisk kan du börja fundera på om dina ätproblem har mer psykologiska orsaker. Vill du bli smal? Är du upptagen av hur du ser ut?
Ja, alla är väl kanske upptagna av hur man ser ut men berör den frågan också hur du äter? Det här är frågor du kan prata med dina föräldrar om eller kanske kan det kännas lättare att prata med skolsyster eller skolkuratorn. Om du är på väg att få en ätstörning så är det verkligen bra att du försöker göra något åt det tidigt.
Lycka till!