Sabbatsår?
Hej! Jag går just nu i nian och ska välja gymanium. Jag har även grov depression och ångest, vilket gör att jag är sjukskriven från skolan minst en dag i veckan för att jag inte kan ta mig upp ur sängen. Jag har dagliga självmordstankar, fallit tillbaka i självskadebeteende och jag känner mig extremt stressad av det minsta lilla.
Jag har funderat ifall jag borde ta ett sabbatsår istället för att börja gymnasiet om jag inte börjar må bättre, men jag vet inte om det skulle vara nyttigt eller göra allt sämre för mig. Jag skulle behöva flytta för att gå det gymnasieprogram jag vill, men jag vet inte om jag skulle klara av att bo själv just nu.
Jag är så förvirrad och vet inte alls hur jag ska göra. Jag vet inte om det skulle vara bra eller dåligt för mig att vara ledig i ett år.
Theo

BUP svarar:
Hej Theo!
Tack för ditt brev.
Om du ska ta ett sabbatsår eller inte är inte så lätt att råda dig om bara utifrån ett brev.
Du mår inte bra och orkar minst en dag i veckan  inte gå till skolan. Man undrar om det är skolan som gör dig ångestfylld och deprimerad eller om det är svårt att orka med skolan för att du har ångest och känner dig nedstämd? Om det är skolan som gör att du inte mår bra är det viktigt att förstå varför och vad skolan kan göra så att det blir lättare för dig. Annars kan svårigheterna i skolan komma tillbaka igen fastän du tar ett sabbatsår. Är det något annat som får dig att må dåligt och att du därför inte orkar med skolan, är det viktigt att se vad detta är för att veta vad du behöver för att må bättre. Då kanske det kan vara bra med ett sabbatsår om du samtidigt får hjälp att komma mer i balans.
Du säger också att du inte vet om du ännu är beredd att flytta hemifrån för att gå det program du vill. Och om du dessutom inte mår bra kan det kanske vara för tufft.
Jag tycker du ska tala med någon om detta där du närmare kan beskriva din situation. Du behöver hjälp med att du har så mycket ångest att du delvis inte orkar gå till skolan. Då kan du samtidigt få diskutera hur du ska göra med skolan nästa läsår. Vänd dig i första hand till skolkuratorn som du kan tala med både om hur du mår och om skolan.
Lycka till!